måndag 14 september 2009

Snordusch, inredningsbestyr och tapastest

Jag har förvärvat en ny erfarenhet på morgonen - att bli snorduschad i nattlinne. Rekommenderas ej. Nova är lite snuvig och en rejäl snordusch är väl i och för sig bara vad jag förtjänar efter att ha sprutat koksaltlösning i dotterns näsa innan morgonvällingen. Hon hatar när man trixar med hennes näsa, speciellt om det innebär att det kommer vätska i den.

Även denna helg har ägnats åt att få fason på lägenheten. I veckan beställde jag både tapet till barnrummet och rullgardin till sovrummet och efter en tur till IKEA i lördags fanns det ytterligare några saker att få på plats. Bland annat fick en hallampa följa med oss hem. Den ska få ersätta den fashionabla glödlampa-på-en-sladd som hänger från halltaket i skrivande stund.

Novas farmor och farfar var i Stockholm på opera på lördagkvällen och sov sedan över i vårt gästrum. Jag och A fick därmed hjälp med barnvakt på söndagen när vi satte igång med tapetseringen. Operationen inleddes vid 11:30 och ungefär tre timmar senare satte vi upp den sista längden på fondväggen - utan att ha blivit ovänner en endaste gång! Helt klart vår mest lyckade tapetsering hittills.

Vi köpte också den knallgröna mattan från IKEA jag skrivit om tidigare för att balansera det rosafluffiga. Jag hörde för övrigt från Elin att en av hennes kompisar har valt exakt samma kombination av tapet och matta i sitt barnrum. Så unika är vi i vår smak alltså. Undrar just hur många andra barnrum här i stan som har samma rosagröna kombination av Sandberg-tapeten Kaspar och IKEA-mattan Hampen?


Dessutom passade jag på att petskydda alla eluttag i Novas rum. Jag och A har diskuterat hur vi ska göra med det där egentligen. Moderna eluttag är ju så säkra att de ska inte behöva petskyddas. Ungen måste in med två skruvmejslar samtidigt för att få sig en stöt liksom. Jag kan inte riktigt se Nova utföra det stuntet än.

Men då kom jag att tänka på den gången A pulade med ett eluttag i vår tidigare lägenhet och fick en sådan stöt att han flög över köksgolvet och samtidigt orsakade några timmars strömavbrott för hela fastigheten (och en halv hjärtattack hos mig). Så jag beslöt mig för att man kan inte vara nog försiktig, även om jag nu tror att Nova är något klokare än sin far. Det blev en kompromiss. Petskydd i hennes rum, sen får vi se hur hon intresserad hon är av övriga eluttag i lägenheten.

I helgen har vi också gjort ett nytt försök att gå och äta tapas med Nova sovande i barnvagnen. Sist vi provade var lillan inte ens två månader och det restaurangbesöket slutade med att vi fick ta takeaway och fly fältet, men nu är hon ju stora tjejen och sover allt som oftast vid 20-tiden. Jag och A har pratat hela sommaren om att vi borde passa på att gå och sätta oss på en uteservering och ta ett glas vin medan det fortfarande är säsong, det är ju betydligt svårare att ta med sig en sovande bebis i barnvagn in på en restaurang sedan när hösten kommer.

I fredags kväll tog vi således med oss Nova för att testa tapasbaren Sangria uppe vid Vanadisplan. Dottern knoppade in efter 3 minuter i barnvagnen på vägen upp och sov som en liten ängel... ända fram till dess att maten kom på bordet.
Som tur är skriker Nova väldigt sällan och hon är för det allra mesta glad och nöjd med att sitta i famnen, så det var vad hon fick göra medan vi avnjöt våra tapas och ett glas vin.

Testpatrullen kan rapportera att Sangria är en bra tapasbar, den har schysst barhängspuls på fredagkvällen men känns fräschare och modernare med några fler rätter på menyn jämfört med allas vår favorit Caliente. Däremot är rätterna kanske mer prisvärda på den senare, det känns som att man får mer av det goda på tallrikarna där. Och bläckfiskringarna på Sangria kunde ha friterats några sekunder till, om vi fått bestämma.

Sedan är det såklart lättare att njuta av sitt El Coto och sin Tortilla Espanola utan att ha en liten dreggelfia i knät.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar