onsdag 30 september 2009

Rutiner

En genomsnittlig dag med Nova ser för tillfället ut ungefär så här:

Bara för klargörandets skull så är det alltså Nova, och inte jag, som tar alla de där tupplurarna på en dag... men visst händer det att jag råkar trilla ner i sängen efter henne också. Undantagsvis.

Mellan de här klockslagen är det matlagning, tvättning, diskning, städning, blöjbyte, barn- och barnstolssanering, promenader och lek som gäller. Och så ska ju jag själv hinna få på mig kläder och äta något mellan varven också. Men titt som tätt så glömmer jag bort det. Det sistnämnda alltså...

Idag var jag och Karolina ute och gick vid 13. Sixten skrek för full hals, jättetrött och förbannad över att sitta i vagnen, och Nova sympatiskrek också emellanåt. Det är intressant, hon reagerar ofta med ett speciellt typ av skrik när andra barn skriker, jag vet inte om hon blir ledsen eller arg på dem eller något annat.

Efter promenixen gick vi hem till mig och fikade, småttingarna åt mellis och sedan lekte vi på golvet. Sixten verkar för övrigt vara kär i mig, det är jätteroligt. Han kan sitta och titta på mig och smajla hur länge som helst, den lille charmören. Karolina och Sixten gick strax efter 16 och A kom hem en halvtimme senare eftersom jag hade ett möte på kontoret. Vid den tidpunkten hade Nova alltså missat sin eftermiddagstupplur eftersom hon var så uppe i varv och vi hade haft besök, samtidigt var det dags för henne att äta. A fick alltså ta över en mycket trött och dessutom hungrig liten dam medan jag stressade iväg till jobbet. Det var som att hon var en stafettpinne när vi möttes i hallen, jag hade redan jacka och skor på och hastade ut genom dörren:

"Varsågod - trött bebis!
Hon behöver äta NU, middag i micron."
Enligt A åt hon bara ett par skedar av maten och sedan var det skriksymfoni, så han gjorde välling istället - varpå hon somnade medan hon åt den. Efteråt bajsade hon på skötbordet och när A sedan la ner henne i sängen ville hon inte alls sova utan bökade runt ända tills A våldsvaggade (=bestämd vaggning för att hindra henne från att ställa sig upp på händer och fötter) henne och hon somnade av ren utmattning efter 17 någon gång.

Det blir liksom så himla stökigt när det stökar till sig med sov- och mattider någon gång ibland. Det är dock bra att påminnas om att det inte är självklart att allt flyter bra på dagarna och att det blir lättare när man iakttar rutinerna. Både för hennes och för vår skull.

Vi är bortskämda som har fått en sån nöjd och glad dotter och för det mesta går det bra med sovande och ätande på dagarna, utan skriksymfonier (men det var ändå skönt att det var A som fick ta smällen idag, hehe).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar