tisdag 15 september 2009

Dagens ekvation

Dagens ekvation: Sen kväll + tidig morgon = örntrött Annica

Nova knoppade snällt in vid halvåtta-tiden igår och sov utan så mycket som ett pip hela kvällen (ibland tjuter hon ju till efter nappen, mer eller mindre sovande). Men preciiiis när jag skulle släcka lampan framåt tolv, efter en skön timme med spikmattan, min nya bok och lite softa toner från Spotify, hör jag att hon vaknar och gruffar. A har somnat för länge sen.

Jag går över till hennes rum för att stoppa i nappen igen.
Vad skådar mitt öga? Jo, en klarvaken dotter i full färd med att stöka runt i sängen. Hon hälsar mig med ett stort smajl och tycker antagligen att det är morgon. Aaargh. Samtidigt har jag svårt att hålla mig för skratt där hon står på alla fyra med rumpan upp och huvudet inkört i sänghörnet.

Så det blir replay på nattningsritualen. Nezeril, välling, blöjbyte.
Jag fortsätter läsa ett tag till för att vara säker på att hon somnat (och för att jag har svårt att lägga från mig boken, jag erkänner). Klockan hinner bli över ett innan jag släcker lampan.

Klockan 6:20 vaknar fröken Stök. Jag förklarar för henne att vi inte går upp så tidigt i den här familjen och hon somnar om till 7. Men ändå, 6 timmars sömn är aningen för lite för att jag ska vara pigg och glad om dagarna (åtminstone det förstnämnda kan åstadkommas med någon timmes extra sömn). Vi jobbar på att komma i säng tidigare på kvällarna, men lyckas inget vidare. Klockan blir alltid över elva och ofta närmare tolv innan det är sovläge. Hur tusan gör man för att gå och lägga sig tidigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar