fredag 4 september 2009

Tvättråd, pffft!

På morgonen har vi haft "vår" mäklare här för att värdera om lägenheten efter renoveringen, supertrevliga Carina som sålde tvåan på Inedalsgatan. I nuläget sitter vi med ett litet topplån som vi gärna blir av med, känns rätt onödigt att amortera ett par tusenlappar i månaden under föräldraledigheten. Man blir ju inte direkt rik av att vara hemma med bebis.

I skrivande stund är det alltså så polerat som det nog aldrig har varit här *tji-tjing*. Till och med soffklädseln har fått sig en tvätt. Det har landat en och annan kräka på den sedan februari så det var hög tid att snygga till soffan. Jag tog en risk och körde faktiskt klädseln i maskinen trots att den enligt tvättrådet inte tål vatten. Tvättråd, pffft! Det gick alldeles utmärkt.

Värderingen gick också bra, vi kan bli av med topplånet och får en del utrymme uppåt ifall det skulle behövas någon gång. Det känns som att vi gjorde ett bra köp även den här gången och förhoppningsvis ger en försäljning lite plus i kassan när det är dags för det. Men det dröjer dock.

Igår var en hektisk dag (ur ett mammaperspektiv iallafall) med städning inför värderingen, sedan var det promenad med mammagruppen för första gången sedan juni och efter det slängde jag mig på bussen för att hämta Novas kusiner från skolan. Sara höll kurs och A kunde inte komma från jobbet så tidigt så då fick jag och Nova rycka in och hämta tjejerna. Vi åkte hem hit och tjejerna fick välja middagsmat själva, vilket kanske var orutinerat av mig. Det blev aningen svettigt att ha två skolbarn hemma och samtidigt steka pannkaka med en bebis på höften. Men det gick bra och J & J var ovanligt lugna. De lekte "mamma och barn" inne på Novas rum medan jag lagade mat.

Jennifer: "Kan vi få ha Nova som vår bebis sen?"
Jag: "Eh ja... det kan ni väl... tror jag." (funderande på vad den leken kan tänkas innebära för min dotter egentligen)

Nova uthärdade dock stoiskt att matas med låtsasmat, kånkas omkring på och vara en lekattiralj. Hon är ett under av tålamod, vilket garanterat kommer från As sida av släkten (förlåt mor, men jag tror du håller med om att det Lindströmska temperamentet snarare karaktäriseras av det motsatta?).
Det är skönt nu när Nova är så pass stor att man inte måste vara 100% uppmärksam när tjejerna leker med henne. Dessutom är Josephine, 8, väldigt duktig på att handskas med lillan och kan bära henne stadigt. Det kan dock vara lite jobbigt ibland eftersom J:e vill hjälpa till med allt som rör Nova, från bajsblöjebyte till att lägga ner henne i badet, samtidigt är det såklart roligt att hon är intresserad.

Och nu är det helt plötsligt fredag. Igen.
A ska hjälpa en kompis att flytta efter jobbet. Flytta på en fredag kväll?!! Gillas inte. Det "kunde även tänkas att det blir ett par öl efteråt".

Så jag har spontanbjudit hit tjejkompisarna på någon sorts hemma-hos-after-work eftersom jag inte gärna kan ta med mig Nova ut på något kroghäng. Jag tänkte mig rödvin, snacks och sen röra ihop en kladdig pasta om någon vill stanna och äta. Förhoppningsvis kommer iallafall någon hit och dricker vin och snacksar med mig. Hur som helst är det fredag, yay!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar