torsdag 1 oktober 2009

Ufo-dinosaurierna vs dåliga mamman

Mardrömmar som inte involverar monster är något nytt för mig.
När A har en läskig dröm så figurerar det tjuvar eller mördare. För mig är det så gott som alltid olika typer av icke-reella varelser som hotar en grupp av människor som jag leder och bryr mig om. Och så plockar vampyrerna/varulvarna/ufo-dinosaurierna (japp) personerna i min grupp, en efter en. Till sist är det bara jag kvar. Alltid samma tema, men med olika monster varje dröm.
Någon som vill analysera det...?

Men i natt hade jag en helt annan typ av mardröm.
Jag drömde nämligen jag att jag tog med Nova ut på krogen en kväll. Alltså, inte en vild Stureplansrunda utan snarare middag med tjejkompisar på en restaurang med ordentligt barhäng, typ Allmänna Galleriet. I min dröm äter vi och dricker ett par glas vin medan Nova sover i vagnen. Efter ett tag somnar jag i en soffa... och vaknar sedan med ett ryck först framåt tresnåret på morgonen. Då är det ordentligt stökigt och högljutt i baren.

(Jag vill bara påpeka att jag inte är typen som brukar somna i en soffa när jag är ute och svirar, men mitt nya, tröttare mamma-jag kanske skulle göra det, vad vet jag?)

Först blir jag otroligt lättad över att Nova överhuvudtaget är kvar (var mina så kallade vänner har tagit vägen förtäljer inte historien) och sen får jag tokångest, för vad ska jag säga till A när jag kommer hem?! Klockan är ju tre på morgonen. Så totalt oansvarigt att ha med en sjumånaders bebis och till råga på allt somna ute på krogen. Vad som helst hade ju kunnat hända!

Jag vaknade med en stor ångestklump i halsen och kände mig som världens sämsta mamma. Usch, jag föredrar ufo-dinosaurierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar