lördag 21 november 2009

Lussebullsfabrik

Som vanligt känns det som att veckorna bara svischar förbi. Helt plötsligt är det helg igen. Igår var Micke här och käkade middag och kollade på Idol med oss. Jag gillar att göra små munsbitar att mumsa på innan maten, det blir aningen mindre pretentiöst än förrätt men mer fixat än bara snacks. Och så kan man äta dem på stående fot eftersom värdinnan oftast står i köksdelen när gästerna kommer...
Bara in med rejält smörade/oljade, lätt örtsaltade och skivade "baguetteslantar" i ugnen, rosta 10 minuter och sen på med röra av något slag. Igår hade jag gjort det enkelt för mig och köpt lite av Daglivs "hemgjorda" skagenröra och så gjorde jag en snabb avokadoröra också. A hade beställt Delizie till varmrätt och så blev det glass till efterrätt. Enkel trerätters på fredagkvällen.

Micke överraskade oss med ett presentkort på en duobehandling på Sturebadet, enligt utsago ville han visa sin uppskattning för att han har fått bo här tidigare i höst och för att han kan komma och hänga med oss lite nu och då nu när han är singel. Jag antar att livet blir lite annorlunda när man blir ensam efter ett långt förhållande vid vår ålder och många av ens vänner har familj. Det är såklart ingen "uppoffring" alls för vår del utan bara trevligt att umgås med honom, men det var hur som helst en jättefin gest, tycker jag.

Idag har det varit lussebullsfabrik här hemma och jag har kunnat observera Bakarbröderna in action inför den årliga glöggbjudningen till förmån för SOS Barnbyar. Det gick lite knaggligt i början när det höftades hit och dit, men med tiden fick de in den rätta knixen. Piotr verkar vara visionären i gänget och de andra killarna hade fullt upp med att rösta ner många av hans kreativa förslag. Om Piotr hade fått bestämma hade det blivit någon form av kanel/glögg/cointreaux-smaksatta lussetårtor. Däremot blev det några stackars romsmaksatta lussebullar och pärlsocker på en del av dem.


Några av Bakarbröderna

Lördagkvällen har vi spenderat med att äta tacos och titta på spansk fotboll. Yay...
Men "Transformers" står på inspelning så snart blir det hederlig actionrulle istället! Gissningsvis kommer A tycka att filmen är för orealistisk medan jag kommer att gilla den. Transformers är en amerikansk action/science fiction-film från 2007, baserad på Transformers-leksakerna. Jag upprepar: baserad på Transformers-leksakerna. Haha. Inte mycket realism där inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar