lördag 7 november 2009

After work och barnvakt

Det blev en person, och det var jag, som blev utsläppt igår kväll för att afterworka med kompisarna och representera familjen. A fick hålla ställningarna här hemma.
Vi var typ 12 stycken som först tog ett glas vin på hotell Anglais för att sedan glida tvärs över gatan till Vapiano och inta pizza och pasta där. Sällskapet var som vanligt trevligt och det var skönt att få komma ut några timmar och göra vuxensaker. Att jag dessutom fick klä upp mig lite, vara sminkad och till och med ha parfym och örhängen på mig var ett plus i kanten. Jag är tacksam för enkla saker nu för tiden...

Jag var fortfarande hes, sådär hes så det lät som att jag inte gjort något annat än att rökt cigarr och druckit whisky hela veckan, och det var nog inte helt lätt för bartendern att höra vad jag sa. Den slutsatsen drog jag efter att ha fått ett glas Pinot Grigio när jag hade beställt en Pink Mojito. Men till slut fick jag min rosa romdrink och jag fick dessutom behålla vinet så det är kanske värt att sätta i system ...?

Strax efter ett var jag hemma och  kraschade ner i sängen utan att vare sig sminka av eller borsta tänderna, jag ville bara sova. Tyvärr blev det inte många timmars vila... naturlich vaknade Nova ovanligt tidigt, 6:30, och autopiloten gick på innan jag ens hann reflektera över att A kunde ta henne istället. Det var alltså en rätt trött mamma som låg på golvet och lekte imorse. En rätt trött dotter också för den delen, för hon kroknade framåt 8 igen.

I skrivande stund har vi faktiskt två små trynen som ligger och sover här hemma. Nova i sitt rum och Thea på sängen i vårt sovrum. Vi har barnvaktat Thea sedan tolv så att E & E ska få gå och luncha och gå på thaimassage på Emils födelsedag. Det går över förväntan än så länge! Thea har inte varit ledsen en enda sekund. Vi har läst böcker och pysslat med leksaksspisen.




Dockan Maja (eller var det Ida?) får det varmt om rumpan

Ikväll kommer Pontus och Linda över på middag, så snart blir det till att dra på sig förklädet och slänga ihop något på spisen. Det blir antagligen lax, rostad potatis och rotfrukter samt en kall sås som innehåller syltad ingefära och vitlök. Jag är dock helt tom på efterrättsidéer... jag kanske ska göra den där goda blåbärs- och citronkolasåsdesserten Elin gjorde för ett tag sen...?
Jag får lägga en funderare på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar