tisdag 24 november 2009

Flunsavaccinering

När jag och Nova var på öppna förskolan idag fick jag ett SMS från Karolina i mammagruppen om att det nu fanns vaccin mot svininfluensan på den vårdcentral som ligger precis vid oss. Hennes sambo hade varit där och vaccinerat sig och Sixten på morgonen. Så jag och Nova svängde förbi där på vägen hem helt enkelt. Det var säkert en 50-70 personer i kö när vi kom dit, men det gick snabbt framåt och jag tror inte att det tog mer än 20 minuter innan både jag och Nova hade fått sprutan. Nova fick en halv dos, nummer två ska tas om ungefär tre veckor.

Det var absolut inte självklart att vi skulle vaccinera oss och jag känner mig högst osäker på att långtidseffekterna av en massvaccinering har kartlagts, men jag och A har diskuterat saken och kommit fram till att med tanke på att vi ska på långresa om ett par månader känns det säkrast att göra det vi kan för att vara skyddade i år. Det vore inte så kul om vi skulle drabbas när vi är i Thailand och om det då skulle bli någon form av komplikationer. Och om vi ändå ska vara vaccinerade om tre månader kan vi lika gärna göra det nu. Så resonerade vi. Sen är det väl alltid nyttigt med en sund skepsis mot läkemedelsanvändning, men på något sätt får jag ändå lita på att WHO och svenska läkemedelsverket vet vad de talar om...

I övrigt kan jag inte minnas att jag nånsin har haft någon svårare influensa och av det jag läst och förstått verkar inte heller svininfluensan vara så mycket värre än en "vanlig" influensa ett "vanligt" år. Bara det att så många fler drabbas. Medierna fokuserar ju gärna på de få dödsfall som varit och de fall där det varit ett allvarligare sjukdomsförlopp. På Smittskyddsinstitutet kan man hitta statistik och rapporter, om man nu är lagd åt det hållet...

Det är rätt vanligt med biverkningar som lite feber och huvudvärk dagen efter vaccineringen har jag förstått, så jag vet vad jag eventuellt har att vänta mig imorgon... men hoppas inte, för jag har en lunchdejt med Em inbokad och det känns som att det var evigheter sedan vi träffades. Inga biverkningar på vare sig mig eller Nova än iallafall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar