fredag 13 november 2009

Bandypudding

I skrivande stund lagar jag en laddning barnvänlig köttfärssås. Det barnvänliga består i att jag inte steker utan kokar råvarorna, det är mindre salt i och dessutom mixar jag såsen lätt. I övrigt är det samma smaksättning som den köttfärssås jag brukar laga till mig och A. Fast lite mindre spicy kanske, jag häller ju Sambal Oelek i mycket jag lagar i vanliga fall. Dottern får en något mindre dos av det.

Dagens promenad blev visst en shoppingtur istället. Någon gång i månaden känner jag för att tillföra något nytt till Novas leksakspark och idag blev det en liten plocklåda och en Pixiebok. Nova har aldrig sett en plocklåda förut och tittade förbryllat på när jag visade hur man kunde stoppa in de fyrkantiga klossarna i det fyrkantiga hålet. Sedan tog hon en kloss och bankade den hårt mot locket. Hon är inte särskilt raffinerad än, lilla älsklingen.

Tidigare idag ringde Lillis och undrade hur det gick med vår Thailandsresa (underförstått: har ni fått ändan ur än, era slöa jäklar?!) Hon och Jonas har redan bokat sin resa i februari. Så jag och A måste boka resan i helgen, annars kanske det blir svårt att få en direktflight. För några 12 timmar på Charles de Gaulle i Paris mellan flighter vill vi icke spendera den här gången. Det var outhärdligt när det bara var jag och A och det är inget jag vill uppleva i sällskap med en ettåring.

Apropå Asien har jag på mig mina Rock Republic idag (= jeans, för er som inte är bekanta med fru Beckhams designbravader), inköpta när vi var i Bangkok senast. Nova tycker att broderierna på bakfickan är fantastiskt spännande. Lite nu och då kommer hon smygande, reser sig upp mot mitt ben och sträcker sig allt vad hon kan för att nå broderierna. Men det gör hon ju inte, lilla sötnosen, så då sätter jag mig på huk ett tag medan hon pillar på bakfickan och ser väldans nöjd ut.

Ikväll ska vi på Bandypuddingskalas. Jodå, ni läste rätt. Maria och Robin har inbjudit sina vänner till ett ambitiöst kvällsschema innehållande chokladkokning och smörgåsbredning, bandymatch mellan Hammarby och Sirius på Zinkensdamm och efterföljande chokladpuddingsätning. Personligen är jag mer för pudding än för bandy så jag och Nova skippar nog bandydelen och stannar kvar i deras lägenhet medan övriga fryser häcken av sig på Zinken.
Ja, jag säger då det. Det är bara på Söder som de kan hitta på något som Bandypudding. Bara på Söder.

1 kommentar:

  1. Åh, jag vill också gå på bandypuddingen! Men dom lovade ju att det var en tradition så nästa år får det bli... Ha det så kul o hälsa dom andra, pussuss!

    SvaraRadera