fredag 16 oktober 2009

Barnmatslagning

Jag är ju väldigt bortskämd med att dottern äter allt jag lagar, men det är ändå med viss spänning jag serverar henne nya rätter. Speciellt om jag som igår gjorde ett riktigt storkok.

Det blev thaiinspirerad barnmat med lax, kokosmjölk, fullkornsnudlar och wokgrönsaker (jag har alltid Änglamarks ekologiska wokgrönsaker hemma, toppen att slänga ner i alla möjliga rätter), smaksatt med Findus nya frysta asiatiska kryddblandning och mango chutney. För det mesta gör jag inte en hel rätt så här utan "proteinet" för sig, "kolhydraterna" för sig och grönsakerna för sig och fryser in som iskuber, då kan man variera rätterna i det oändliga.)

Det som är trixigt nu när Nova snart är 8 månader är att få till en bra konsistens på maten, det ska ju vara lite bitar i den nu. Jag brukar mixa en kort stund först för att få lagom stora bitar, lyfta ur hälften, mixa resten till en jämn smet och sedan blanda ihop bitarna med smeten.



Voilà! Nä, jag vet... det ser ju inte speciellt aptitligt ut, ungefär som... ja, ni vet, något som har varit nere och vänt i magen en gång och kommit upp igen. Det blir lätt så när man mixar ihop allt till en enda röra. Men dottern åt och var nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar