tisdag 27 oktober 2009

Öppna förskolan och strömavbrott

Idag har jag och Nova gjort första besöket på öppna förskolan på Fleminggatan. Jag har inte känt behovet av att hänga där tidigare, vi har haft fullt upp om dagarna ändå. Plus att jag och A bestämde oss för att avvakta lite för att se hur svininfluensan skulle slå. Men senaste veckorna tycker jag att det blivit extra tydligt hur roligt Nova tycker att det är träffa andra barn och eftersom tjejen i min mammagrupp vi brukade umgås med har börjat jobba så var det läge helt enkelt. Och den där influensan verkar ju inte göra så mycket väsen av sig just nu.

På öppna förskolan var det 10-15 föräldrar med barn i åldrarna 8-15 månader, skulle jag gissa. Ett större rum med stora mjuka mattor och kökshörna och två mindre rum med rutschkana och ett leksakskök. Nova blev iallafall exalterad och utstötte glädjetjut redan när vi rullade in vagnen genom dörren. Sedan pyschlade hon omkring och omväxlande jollrade glatt åt både barn och vuxna och omväxlande fokuserade stenhårt på en leksak. Eller snarare snöret på leksaken, det är hennes grej. Hon kan sitta och pilla med ett snöre eller en kabel i mer än 20 minuter. Hon kan iallafall verkligen vara social också, "pratar" jättemycket med de andra bebisarna och vill gärna ta på dem. Vi var där en timma ungefär innan lillan blev trött och grinig. Det är inte mycket man hinner med mellan måltiderna och tupplurarna egentligen. Nova somnade i vagnen i sin nya åkpåse på vägen tillbaka. Elin tipsade nämligen om en prisvärd åkpåse/sovsäck från Stadium så vi var dit och kollade in och köpte den igår.

Myspys med Margot i nya åkpåsen som farmor och farfar sponsrat

Och så en liten anekdot från gårdagen: när jag och Nova var på KappAhl nere i city blev det plötsligt kolsvart. Länge. Alla var tvungna utrymma lokalen och jag fick hjälp av ett kassabiträde att bära vagnen nedför den stillastående rulltrappan. Väl nere på gatan ser jag att flera andra av butikerna också är mörklagda. Strömavbrott på Drottningatan - mer äventyr än så blir det inte i storstan. Det pågår en del arbeten där i krokarna så antagligen var det någon byggarbetare som fick sina fiskar varma efter det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar