onsdag 21 oktober 2009

50 unga år

Idag fyller min lilla far 50 unga år! Ja, han är inte min "riktiga" pappa, men så nära en riktig pappa man nu kan komma utan att de facto vara biologisk upphovsman. Jag kommer inte ens ihåg tiden innan honom. Däremot har jag faktiskt ett svagt minne av när han muckade från lumpen. Det är coolt, tycker jag.
Han och mamma träffades när han var typ 16 och hon 20. Jag var väl kring året då. Det är ännu coolare. Jag kan inte se många av dagens 16-åringar axla det ansvaret.

Mina föräldrar bor uppe i Norrland (i metropolen Överturingen, med en sisådär 120 invånare) och det är över 50 långa mil dit upp, så jag och A har tyvärr inte möjlighet att åka upp och fira honom på plats. Det blir en för lång resa att göra över helgen med Nova, helt enkelt.

Vi stockholmare hurrar på avstånd istället och ser fram emot julen när vi ska åka upp och vara hemma lite längre. Det ska bli mysigt. Men det är klart att det känns extra tråkigt en sån här dag att det inte är närmare till min norrländska släkt.

Presenter till denne man är en annan historia. Heeelt omöjligt att hitta på något. Jag och brorsan tänkte istället bjuda på något evenemang framöver. Lite show, middag och sånt i "stan" (Sundsvall) är planen. Det blev alltså bara ett kort till farsgubben idag, med en ihopknåpad vers. Varning för nödrim...

En dag som denna, det mig stör
Att ingen jäkel byggt en teleportör

Då hade vi svischat till Turingen på en sekund
Och varit hos dig och hurrat i just denna stund

Men en sån mackapär finnes ju ej
Och 100 mil i bil är långt för en liten tjej

Dessutom kan jag tänka mig att det blir partaj
Och Nova kan inte sova under högljutt raj-raj

Så vi måste stanna i Stockholm - inte alls kul
Tur att vi kommer hem och hälsar på till jul

Men till pryltokig pappa går det visst ej
Att som present hitta en enda liten grej

Istället vill jag & bror skicka er till stan någon kväll
att njuta av show, middag och kanske hotell

Biljetter till detta levereras framöver
För du har väl redan alla prylar du behöver…?

Stort GRATTIS på 50-årsdagen, allra käraste far
Vi hoppas du lever ytterligare 18 000 dar

Och så en liten virtuell blomma till födelsedagsbarnet

2 kommentarer:

  1. men du är väl en söt dotter! fint skrivet!!!!
    jag o Heddan kommer ev till storstaden ti-to nästa vecka. så kan vi kanske hitt på nåt... ledig som vi är ;) kram från vässan

    SvaraRadera
  2. Åhå, så trevligt! Vi hittar gärna på nåt! Min mor kommer på torsdagen, men i övrigt är vi ouppbokade. Höres närmare!

    PoK

    SvaraRadera