söndag 28 februari 2010

Va, kan det vara en tand??!

Utan tidigare erfarenhet av att vara mamma till ett småbarn, inbillar jag mig att Nova är väldigt mycket ettåring just nu. Hon uppvisar en stark vilja när hon har fått för sig något, gråter så fort hon får en tillsägning och slänger sig gärna ner på golvet i ren förtvivlan om hon inte får som hon vill. Speciellt när hon är trött.

Till exempel kom hon på mitt i lunchen häromdagen (som intas utomhus på terrassen, sittande på en soffa eller en liggmöbel) att hon ville ha kex istället. Alltså började hon helt sonika klättra ner, tultade därefter in i köket och pekade bestämt på kexpaketet på köksbänken ackompanjerat av sitt karaktäristiska "Däu" (som vi gissar betyder "där" och är det ord hon säger hela dagarna förutom några enstaka "mamama" och "babbaba" däremellan).  När jag försökte ta upp henne och sätta tillbaka henne i soffan körde hon "spännbågen", gormade på mig och gick tillbaka in i köket och pekade på kexpaketet igen. Hemma skulle jag nog ha tagit fighten och förklarat att hon inte får några kex under lunchen, men här var det det sista barnmatsburken i kylen och vi skulle ner på stranden efteråt, så dottern fick några kexbitar. Sen åt hon upp resten av maten. Vi kompromissade, kan man väl säga...? Eller är det hon som bestämmer? Jag vet inte. De är luriga, de där småbarnen. För nu har Nova definitivt vuxit från bebis till småbarn.

En annan nyhet på utvecklingsfronten: dottern kan klättra i trappor, insåg vi för någon dag sedan.
I vår lägenhet på Meewaya ligger sov- och badrummet fem trappsteg upp och den trappan klättrade hon uppför häromdagen. Väldigt försiktigt dock, i vanlig ordning. Efter första gången gick det snabbare och nu klänger hon sig vant uppför trappstegen. Ner vet hon dock inte hur hon ska komma än.

Dessutom... håll i er nu, vi tror att det kan vara en liten tand på G! Det är iallafall något vasst i Novas underkäke som inte varit där tidigare. Vi håller tummar och tår för att det äntligen blir gaddar på dottern och att det inte bara är ett stort jäkla sandkorn som grottat sig ner i tandköttet...

1 kommentar:

  1. Va, gör hon inte som ni säger!? Välkommen till klubben;-) Nädå, det är nog tillfälligt. Grattis till tanden, det va då på tiden. Och köp "Bonjela" på apoteket om hon får ont eller det kliar!

    Själv har jag vadat med gummistövlar genom stora vattenpölar och is till lekparken idag. Sverige är fantastiskt! Längtar efter er, kram kram

    SvaraRadera