tisdag 9 februari 2010

T-8 dagar: Visumtrubbel

Idag var andra dagen jag fick åka från Thailändska ambassaden i ogjort ärende. Eftersom vi ska vara i Thailand närmare 40 dagar behöver vi nämligen skaffa ett förlängt turistvisum (det visum man som västerlänning får automatiskt när man reser dit gäller bara 30 dagar och vid tillbakaresan får man punga ut med rätt mycket stålars för varje dag man har överskridit), men det går inte så bra med det.

Första gången packade jag bara ner passen och insåg först på plats att man även behöver foton och bokningsbekräftelse. Korkat av mig förstås att inte kolla upp det på förhand. Den här gången var jag väl förberedd med både papper och foton, men då konstaterade handläggaren att As pass var i för dåligt skick (= det har börjat lossa lite i själva bindningen) och att han nog skulle få problem på Arlanda, så hon rådde oss att ordna ett nytt pass till honom först. I och med att han då får ett nytt passnummer kan vi fixa visumet först när han har fått sitt nya pass.

Fixa nytt pass: upp till 5 arbetsdagar i normala fall
Fixa visum: 3 arbetsdagar i normala fall
Ähumm. Nu brinner det i buskarna. Handläggaren lovade att hon kunde ordna visumet till på tisdag om jag lämnade ansökningarna senast på måndag, men det känns ändå tajt. I värsta fall får A åka ut till Arlanda och ordna ett akut-pass imorgon.
Det här är bara sååå typiskt oss. Varför göra saker i god tid om man kan vänta till sista sekunden?

3 kommentarer:

  1. Vad var det jag sa?!
    Men du är som din mor...tidsoptimist! Ju mera gott om tid jag har,desto senare är jag.
    Kram kram!

    SvaraRadera
  2. Ja jag säger ingenting;-) Ses på lördag! Kram

    SvaraRadera
  3. apropå akutpass... dubbelkolla isf att det gäller för inträde i thai... ska ju va giltigt 6 mån e inträde i thai. vet ett par som inte kom i väg... lycka till! ses snart! kram

    SvaraRadera