måndag 14 december 2009

Tredje advent

Tredje advent tillbringade vi med att ta en dagstur ut till Vätö för att A skulle tömma varmvattenberedaren inför vintern. Jag hade sett framför mig att det skulle vara en klar, vacker höstvinterdag och att jag skulle vara ute och kratta och fixa lite med Nova i manducan på ryggen medan A pysslade med sitt. Sen skulle vi äta lunch och mysa inomhus en stund framför braskaminen innan vi åkte tillbaka.

Men det blir ju inte alltid som man har tänkt sig. När vi kom fram till Vätö var det förvisso kyligt, men det var varken klart eller vackert. Mulet, blött, gråbrunt och ett konstant småduggande var vad vi fick. Vi insåg direkt att vi inte ville stanna längre än nödvändigt och brydde oss inte ens om att tända upp i kaminen eller slå på elementen. Jag gick mest omkring och frös om händer och fötter med en påbylsad Nova på ryggen. Dottern var till en början glad men blev mer och mer missnöjd för att till slut ilsket vråla när hon insåg att hon satt fast. Gräsmattan var blöt så någon krattning var det inte tal om. Istället för myslunch framför brasan blev det drive-in på McDonalds i Norrtälje på tillbakavägen.

Men hemma har vi iallafall fått till lite julmys!



(Ja, jag drar skam över mitt norrländska påbrå
genom att införskaffa en oäkta gran. Men åå, så bekvämt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar