söndag 20 december 2009

Fjärde advent

I torsdags eftermiddag fick Nova den andra dosen av vaccin mot svininfluensa och redan under natten fick hon svag feber. Sedan var hon hängig och febrig lite från och till under fredagen. Efter att hon piggnat till har hon dock uppvisat sällan skådad energi och ovilja att sova dagtid, så jag har mina funderingar på om det var något annat än vaccin i sprutan hon fick.

I fredags hade A sedan länge en "jullunch med efterföljande julklappsshopping och kanske en julöl efteråt" inbokad med sina vapendragare P & P & M, killarna han spelar tennis med varje vecka. På något magiskt sätt blev det juldoftande evenemanget förvandlat till "snabb jullunch och shopping, sedan lång tennismatch och ut och äta på restaurang". Jahaja, hur nu tennisen kom in i bilden? Men jag är väl inte tokförvånad.
Så jag fick sitta ensam på fredagkvällen och sura över att jag i brist på annat ätbart fick äta spaghetti och köttfärssås till middag för tredje dagen i rad. Eftersom Nova var hängig och det var kallt ute var jag nämligen inte supersugen på att dra ut henne för att gå handla. När A sitter "barnvakt" på fredag- eller lördagkvällar ser jag åtminstone till att han har något att äta, vilket var något jag syrligt upplyste honom om på lördag morgon.
Men jag har för dåligt tålamod för att vara långsur och det dåliga humöret drog bort rätt snabbt. Oftast har det att göra med att jag är hungrig och kan således botas med mat av något slag.

Igår fick jag iallafall sovmorgon till 10, det var skönt. Efter en sen scones-frukost gjorde A en julklappsraid på Fridhemsplan medan jag var hemma med Nova. På eftermiddagen åkte vi över på tårtkalas hos kompis Åsa som fyllde år tidigare i veckan. Hemma igen till strax efter 18 och ägnade resten av kvällen åt hemmamys med brasa, julklappsinslagning och spansk fotboll... såklart.

Idag blir det glöggbjudning med Bakarbröderna på Djurgården och efter det middag och tidig julklappsdelning med As del av släkten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar