lördag 12 december 2009

Jobbfest och lördagsstroganoff

Inatt var klockan efter tre innan jag lade mitt cowgirl-huvud på kudden efter ett alldeles för flitigt intag av drinkar, vin, cider och champagne under julfesten med jobbet. Kvällen inleddes med separata förfester för cowboys, indianer och mexikaner på olika barer runt Stureplan. Därefter bussades alla - gissningsvis kring 500 konsulter - ut till tekniska museét på Djurgården, som för kvällen var omgjort till en gigantisk saloon. Hela partajet följde samma tema med olika westernorienterade flipperspel och liknande, en mekanisk tjur och flera uppträdanden. Först var det något sorts banjospelande mexikanskt band som agerade mingelbakgrundsmusik och senare ett gäng linedancedansande "pensionärer" (well, alla var kanske inte pensionärer men antagligen är det få mentalt friska 20-åringar som pysslar med den typen av dans) som fick åtminstone 200 konsulter att lära sig ett par moves och snurra runt på dansgolvet i en stor (inte helt synkad) linedance. Ännu senare på kvällen klev svenska gruppen Rednex, som åtminstone jag trodde hade grävt ner sig på höskullen för gott, upp på scenen och drog av 7-8 låtar. Uppenbarligen spelar de fortfarande på exempelvis företagsfester . Och såklart spelade de "Cotton Eye Joe"...
Även mat och dryck följde temat, så någon sill eller köttbulle såg man inte skymten av bland ribs, majskolvar, coleslaw och annat som fyllde bufféborden.

Redan efter 23 började det gå bussar tillbaka till stan, men jag höll tappert ut ända fram till stället stängde klockan 02. Jonas och Emil var inte sämre. Man får ju ta tillfället i akt och partaja ordentligt när man väl blir utsläppt liksom, haha. Sammanfattningsvis var det en kul jobbfest, men långt ifrån den bästa jag varit på. Medelbetyg blir det. Tyvärr hade jag så bråttom hemifrån när A kom från jobbet för att ta över Nova att vi glömde att fota min schyssta outfit. Jag hade iallafall fått låna några braiga attiraljer från Lillis, bland annat en jeanshatt och en skinnväst med fransar, som jag parade ihop med boots, jeanskjol, rutig skjorta och en scarf.

Aningens seg har jag förtjänt varit idag, mycket beroende på att jag inte kunde sova om efter att Nova vaknade vid 8. Men det svaga skallebanket fick faktiskt fritt utrymme utan att behöva fajtas med några huvudvärkspreparat. Som en killkompis från förr brukade säga; "Man ska lida när man har haft kul".

Planen var att vi skulle ha åkt till stugan på morgonen, men vi bestämde i sista stund för att bara softa i stan och åka dit över dagen imorgon istället. Så idag har vi tagit en sväng kring Fridhemsplan; ätit en brunchtallrik på Muffin Bakery och sedan fixat ett par julklappar. Jag och A diskuterade huruvida vi skulle äta räkor till middag men sedan kom vi på att vi skulle laga en kladdig pasta istället. Tanken var att jag skulle försöka mig på någon liknande pastasås som vi fick på "Döden i Grytan" härom veckan. Jag har nämligen sett att de har haft färsk, rå salsiccia i vår mataffär och tänkte mig att korven skulle ackompanjeras av en sås på scharlottenlök, mycket vitlök, olivolja, vitt vin, grädde och lite krossade tomater och vara sådär köttig och god som den var på restaurangen. Ett problem var förstås att A inte hittade någon färsk salsiccia utan kom hem med bratwurst istället. Och rå var den inte. Så när jag väl står där vid spisen och smakar av inser jag plötsligt att det är ju banne mig simpel korv stroganoff jag står och kockar på lördagkvällen. Förvisso lördagsstroganoff i och med att det var vin i såsen och korven var av bättre kvalitet än Scans dito, men ändå!
Men okej, det blev gott iallafall. Sedan fick vi Ben & Jerry-glass som plåster på såren. I smakmatchen Strawberry Cheesecake vs Chunky Monkey vann jordgubbarna idag över bananerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar