måndag 7 december 2009

Suspekt älgryta, julknytis och på egna ben

Det blev visst bloggtorka över helgen och i allmänhet beror det på att absolut inget värt att notera har hänt eller så har jag haft fullt upp. I helgen har det varit det sistnämnda.

Fredagkvällen spenderade vi i sällskap av Emma. Hennes Henke skulle också ha varit med men hade tyvärr blivit sjuk och stannade hemma i Uppsala. Eller så hade han hört om den suspekta mat som skulle serveras. Jag hade nämligen förvarnat E om att jag hade hittat ett intressant recept på älggryta med ädelost och färsk ingefära. Det kändes som en minst sagt udda smakkombo så det var jag ju bara tvungen att laga. Och det blev inte alls så tokigt efter att jag hade ökat mängden ädelost och ingefära. Annars hade grytan blivit lite väl fjäsig. Serverades till potatismos med trattkantareller och bladpersilja, rårörda lingon och haricot verts. E hade köpt med sig ett väldigt gott spanskt vin som passar utmärkt till vilt: Vedré (art. nr 2126). Rekommenderas! Två flaskor av det och ytterligare en flaska annat vin slank visst ner under kvällen. Både E och vi är duktiga vindrickare...

På lördag var jag och A bjudna till Micke W på det årliga julknytiset, en anrik tradition som för första året hölls i Ms nya lägenhet. Vi hade blivit tilldelade att ta med prinskorv, rödbetssallad, potatisgratäng och brysselkål (lite skumma grejer, men han är ju smålänning så...). Hela kalaset höll dock på att gå upp i rök. Bokstavligen.
När vi kom dit vid 19 hade M precis tänt upp i den öppna spisen och det rök mer in än ut, om jag säger så. Det var knappt att man kunde se från ena änden av lägenheten till den andra och då handlar det om en lya på max 40 kvadratmeter. Needless to say var det första gången han eldade i den - enligt mäklaren -"fungerande" öppna spisen. För att inte bli helt rökskadade tog jag och Jessica (Pelles tjej) första glöggen ute i trapphuset istället. När röken lagt sig hade vi dock en trevlig middag på sex personer, även om Micke säkert hade klarat sig utmärkt utan mina och Js påstridiga och ingående frågor kring hur det stod till med kärleken i singellivet, hehe. Jag höll mig ifrån snapsen men drack alldeles för mycket vin istället och det blev senare än beräknat. Framåt två landade vi hemma i vårt eget gästrum eftersom vi lät barnvakterna - As föräldrar - få sova i vår egen säng. Igår var vi följaktligen lätt trötta på ögat och hängde mest här hemma, åt pizza till middag och avslutade helgen och veckan som vi brukar göra; med ett varmt bad, soft musik och tidigt sänggående. Eller nja, klockan blev nog efter 23 innan vi slog igen våra blå/gröna, men vi försökte iallafall.


Söndag förmiddag. Det är tydligen tröttsamt att sitta barnvakt...


Farmor hade stickat en tjusig tröja och mössa till Nova

Något annat som hände i helgen var att Nova stod upp på sina egna små knubbiga ben för första gången. Utan att hålla i sig i något, alltså! Hon var antagligen inte ens medveten om att hon gjorde det. Det hände i söndags när vi fikade i soffan och Nova stod och småhoppade lite som hon brukar göra vid det låga soffbordet. Helt plötsligt hade hon släppt bordet (med någon nalle eller dylikt i handen) och stod upp i säkert 4-5 sekunder innan hon tog tag i bordet igen.  roligt att se! Men hon har inte velat upprepa tricket, trots idoga försök från enerverande mammans sida.

Sedan har jag levererat familjens önskelista anno 2009 inför julen. Jag är förmodligen den enda 34-åringen i vårt avlånga land som fortfarande skriver önskelista och skickar till sin mor.

1 kommentar:

  1. Inte suspekt gryta... GOD gryta! :-)

    Ses imorgon, pp.

    SvaraRadera