torsdag 3 december 2009

34

Min trettiofjärde födelsedag inleddes på allra bästa sätt igår när jag hörde skrammel i köket och fick sova räv tills A och Nova kom in med frukost på sängen, strax efter 7. Levande ljus, te, juice och favoritsmörgåsen på frukostbrickan; rostat bondbröd med serranoskinka, olivolja, tomat och vitlök. Istället för tårta hade A köpt en prinsessbakelse som vi knappt fick i oss trots att vi var två som delade på den. Nova tyckte inte att grädde var något vidare.
 Ledtrådar i köket i form av en burk vaniljsocker och en tesil ledde mig senare till slutsatsen att A hade strösslat på extra vaniljsocker istället för florsocker på bakelsen. Då förstod jag varför den kändes extra söt och mäktig... det är inte lätt med de olika sockervarianterna alltid.


Nova tyckte att snörena var det bästa med mammans födelsedag

Dagen gick snabbt, efter Novas morgontuppis och lunch tog jag och dottern en sväng på stan, det vill säga vår del av stan här på Kungsholmen, för att inhandla julpynt. Nova somnade i vagnen redan efter 13 vilket inte alls var enligt plan, jag skulle ju duscha medan hon sov sin eftermiddagslur! Tack och lov sov hon bara en timme där vid lunch så det blev en sen sovstund vid 16 också. Då var jag snabb som en iller in i duschen.

Vid halvsju lämnade vi Nova hos faster och kusinerna och sedan ledde A mig till "Döden i grytan" på Norrtullsgatan, den härliga italienska restaurangen med det förtroendeingivande namnet där vi för ett par år sedan åt den godaste chokladglassen. Här pratar vi inget vanligt pastahak utan ett ställe där de har kanin, kycklinghjärtan och kalvlever på menyn. Förvisso saker som inte är mina favoritingredienser, men ändå...
Istället för kycklinghjärtan valde vi att dela på en stor tallrik blandade charkuterier och marinerad vitlök och tomat som antipasti, till huvudrätt blev det oxrullader och en pasta med salsiccia. Den mandelsmakande chokladsemifreddon med syltade bigarråer fanns kvar på menyn och var ett självklart val för efterrätten. Men jag var nog lite för mätt för att avnjuta den till fullo, är jag rädd. Jag tyckte faktiskt att restaurangen var bättre den här gången. Trevlig personal, varm och gemytlig atmosfär, god mat som känns genuin med smaker som jag kan tänka mig att det tar tid att få fram och inte minst; generösa portioner både på tallriken och i glaset.

Presenter har jag också fått! Ingenting av Nova, otacksamma barn, däremot fick jag en fin klänning av A och imorse när jag kom upp väntade ett presenkort på en ansiktsbehandling på mig. Härligt. Tanken var tydligen att jag skulle ha fått det på restaurangen igår, men mitt i allt packningskaos som uppstod glömde A det hemma... Det är med viss bävan jag ser fram emot när han ska vara pappaledig med tanke på hans packnings-skills, men som han själv glatt uttrycker det:
"Jag är inte orolig. Det viktigaste är ju att man packar med Nova var man än ska..."
Och det är ju sant.

Mamma, pappa och lillebror hade skickat blommor och hela dagen fick jag telefonsamtal, mail, SMS, kort och Facebook-hälsningar. Det är trevligt att fylla år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar