torsdag 17 december 2009

Tio månader

Tidig morgon har det varit för familjen idag. Nova vaknade strax innan 5 och gruffade. Hon var trött men vaknade och skrek till var 5-10 minut då hon hade tappat nappen. Klockan 5:50 lyfte jag över henne till vår säng och kl 6:10 konstaterade jag och A att det var lika bra att börja dagen. Nova roterade som en propeller mellan oss. Inte alls missnöjd, men återigen förvånad över att vara på ett annat ställe än sin egen säng. Först tittade hon på mig och lade ner huvudet, sen reste hon sig upp och tittade på A och la sig ner igen. Sen tillbaka till mig och pillade mig på armen... och så vidare. Ingen ro i vår säng helt enkelt, trots att hon var jättetrött. Vi måste öva på det där.

Idag är det hela 10 månader sedan Nova gjorde en familj av oss och den senaste månaden noterar jag att hon lärt sig
- gå längs saker i lämplig höjd, till exempel soffan eller ett lågt bord
- klappa händerna, vilket inträffar till synes spontant och inte alltför ofta
- stå utan att hålla i sig i något (händer fortfarande ganska sällan, men åtminstone någon gång per dag)
- visa tydligt missnöje (= avgrundsvrål) när man tar ifrån henne något eller då saker och ting inte blir som hon tänkt sig
- öppna och stänga dörrar (DVD-spelarna och digitalboxen som tidigare varit skyddade av att de står i ett skåp med dörrar är numera lovligt byte enligt dottern - dags att köpa barnspärrar och dörrstopp!)

Vad gäller mat och dygnsrytm sover Nova i regel (förutom inatt då...) från 19:30 till 7:30, med 1-3 uppvakningar då jag går över och stoppar i nappen. Hon sover två gånger dagtid, en gång vid 9:30 och en gång vid 13:30, typ. Sovstunderna är oftast 1-2 timmar långa. Bäst sover hon hemma i sin egen säng, tupplurarna blir betydligt kortare när hon sover i vagnen. När hon sover bra på dagen brukar det bli bra nattsömn också.

På morgnarna äter hela familjen frukost tillsammans, A brukar väcka mig efter 7 då han har duschat och då dukar jag fram frukost medan han gör sig i ordning för arbetsdagen. Under den processen brukar Nova vakna. Till frukost äter hon gröt och små smörgåsar, bitar av leverpastej etc. Lunchen serveras normalt vid 11:30, sedan blir det mellanmål när hon vaknar vid 15-tiden efter sin eftermiddagstupplur och middag strax efter 17. Jag försöker att äta samtidigt som henne under dagarna, så ofta det går. Jag och A äter dock vår middag mycket senare än vad som skulle funka för dottern i och med att han kommer hem från jobbet klockan 18. Om vi äter "tidigt", det vill säga innan hon lagt sig, får hon sitta med oss och äta majskrokar och provsmaka av vår mat, annars äter vi efter hon har lagt sig. Kvällsvällingen brukar hon få vid 19 och kort därefter lägger hon sig.

Ja, så ser dagarna ut nu för tiden, med inpass av besök till öppna förskolan, promenader och träffar med andra mammor och icke-mammor förstås. Nästa ändring i rutinen kan komma imorgon eller om tre månader, det visar sig. Bara att slappna av och hänga med. Något som jag dock börjar fundera på lite smått är om vår dotter inte ska få några tänder? Tio månader och inte en tillstymmelse till gaddar?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar