onsdag 30 december 2009

Julfirande

Nu har jag äntligen tagit mig ur julmatskoman och knäckabstinensen, så här kommer lite text och många foton från julfirandet anno 2009. I och med att vi i år är fler än två i mysbyxefamiljen i år så har jag och A för första firat jul ihop och vi valde att inleda med att vara uppe hos mina föräldrar i Överturingen det här året.

Efter en mycket stressig måndag med en massa diskning, tvättning, packning och inte mindre än tre shoppingrajder kring Fridhemsplan startade vi i tisdags resan norröver. Som väntat kom vi iväg åtminstone en och en halv timme senare än planerat. Sedan är jag och A verkligen urkassa packare. Jag lovar att det var mer än 10 olika kollin som skulle stuvas in i bilen. Väl iväg knoppade Nova in i bilbarnstolen innan vi ens hade lämnat Kungsholmen. Vädret var klart, väglaget torrt och det var relativt lite trafik, en perfekt resdag. Dessutom fick vi njuta av snöklädda träd längs vägen, det är vi inte direkt bortskämda med i Stockholm. Framåt halv tolv vaknade Nova och vi stannade till på MAX i Gävle för en hamburgerlunch. Staden är ju As gamla hoods och vi fick oss en kort sightseeing på väg tillbaka till E4an.
Resan upp tog närmare 6,5 timmar och gick över förväntan, Nova sov mycket och var hyfsat nöjd resterande tid.


Julbocken i icke-nerbränt tillstånd

"Hemma" var det också vintrigt vackert.





Familjen Nordell har vissa fasta traditioner kring jul, så även i år.
1. Granen kläs kvällen innan julafton



2. Vi äter risgrynsgröt och skinksmörgåsar på julaftons morgon



3. Ofta tvingar min mor ut oss på promenader kring juldagarna. På julafton var det 16 minusgrader och Nova var inte överlycklig i vagnen i den kylan, så det blev en kort promenix. Halva vägen på pappas arm.



4. Julmaten står uppdukad efter Kalle Anka. Förutom min mamma, pappa och bror hade vi också sällskap av min mormor och farmor och farfar.





När tålamodet tröt under julmiddagen var det dags för första klappen. Lämpligt nog hade mormor och morfar köpt en aktivitetskub...

Någon tomte blev det inte i år, trots att vi för första gången på många år har barn med på julafton. Nova är för liten för att uppskatta något sådant och skulle antagligen mest bli rädd. Klappar i överflöd fanns det dock till oss alla. Det känns som att Novas mormor och morfar passade på att köpa extra många klappar i år eftersom vi antagligen inte kommer upp nästa år...



5. På juldagen äter vi och pappas sida av släkten hos farmor och farfar


Juldagsoutfiten

På juldagen var det bara fyra minusgrader och det kändes riktigt behagligt, så då blev det en lite längre promenad. "Lånehunden" Wix (som min bror egentligen passar) fick också följa med.





6. På annandagen är det dags för middag med delar ur mammas sida av släkten hos mormor. Efter annandagen är man rätt nöjd med julmaten, med andra ord.


Xylofonspelande på hög nivå.
Nova är mest intresserad av slagpinnen.


Efter fem mysiga dagar med alldeles för mycket mat-, glögg- och knäckintag vände vi söderut i måndags. Även den resan gick bra, dottern sov nog mer än 80% av tiden i bilen.


Så här kul var det att träffa mormor och morfar igen

Väl hemma i Stockholm har jag och A nu satt oss själva på sockerfri diet (vilket jag dock precis fuskade med eftersom Annika och Agnes precis var och hälsade på och hade med sig kolabullar. Sådana kan man ju inte låta förfaras), beach 2010 ligger ju inte så långt bort. I februari närmare bestämt. Gaaaah. Vi kommer att få sitta i vassen (eller i det här fallet, bakom en palm) om inte julhullet smälter bort lite snabbt och lätt...

2 kommentarer: