söndag 5 juli 2009

Nattjour

Jag och A har "nattjänst" varannan natt nu under semestern. Även om dottern för det mesta sover bra kan hon ibland vakna och hojta efter nappen, speciellt på morgonkvisten. I jouren ingår - förutom eventuellt isättande av napp under natten - att gå upp med henne när hon har sovit färdigt, ge henne frukost och sysselsätta henne fram till morgontuppluren. Den andra är då fri att göra vad man vill den morgonen, till exempel sova, läsa eller jogga. Det sistnämnda har vi faktiskt varit ganska duktiga med senaste veckan. Det blir ju en del extra vin och efterrätter så här i sommartider så lite regelbunden löpning dämpar förhoppningsvis fettcellernas expansionslusta något (även om jag misstänker att det är en hopplös kamp, mina verkar ledas av en fettcellernas Napoleon).

A sover alltid med öronproppar när det är hans lediga natt så natten till igår tänkte jag att jag också skulle testa den strategin. Tydligen får jag rethosta av att ha öronproppar för länge, för när jag slog upp ögonen strax efter 3 står A böjd över Novas säng och väser argt till mig "Jamen, tack så mycket för att du vrålhostar!"
Jag hade väckt hela familjen, inklusive mig själv, så det där med öronproppar är nog inget för mig.

Den här veckan har vi mest njutit av det vackra vädret genom att hänga på badstranden och sedan grilla hemma hos oss eller hos Pedro och Elena. I torsdags kväll var vi dock inne och såg oss om i Norrtälje. Det var någon form av evenemang i stan så alla affärer var öppna till 22. De flesta restauranger var fullbokade men vi hittade en indier där vi slog oss ner och även det stället blev efter ett tag fullsatt. Problemet var bara att restaurangägarna nog inte hade räknat med att de skulle komma så mycket folk. Vi spekulerade i om det bara var en enda kock med en enda kokplatta inne i köket. Eller om kycklingen kanske hade tagit slut och någon hade sprungit iväg för att nacka några fler. Av ca 20 bord var det nämligen bara 2 som hade mat på bordet åt gången, resten satt och väntade. Inte så effektivt och några personer gick faktiskt innan de hade fått in maten. Vi hade dock tur och fick "bara" vänta typ 45 minuter på vår mat.

Nu har vi precis vinkat av Pedro, Elena och Martín, de återvände till Spanien och Tarragona nu på morgonen. Det var stugbytesdag redan igår så de sov sin sista natt här i vår gäststuga. Den här veckan är det istället våra och E & Es gemensamma kompisar Jonas och Lillis som hyr samma stuga som Pedro och Elena har hyrt den gångna veckan. De hyrde stugan även förra året och lyckades då tajma in sommarens enda regn-och-rusk-vecka. De verkar vara riktiga stormkråkor, för också i år kommer de med det ostadiga vädret. Efter två veckor av 25 grader och sol är det idag 15 grader och molnigt och prognosen ser inte bättre ut för de kommande dagarna.

Igår kväll trotsade vi det kyliga vädret och dukade upp till avskeds/välkommen-middag på vår terass med knytis och grillning (stort tack till infravärmarna och filtarna för ert ovärderliga stöd). Till köttet fixade vi småplock. Pedro gjorde spansk potatistortilla och katalansk sallad, Elin bidrog med örtgrillad färskpotatis, rödbetssnittar, melonsallad och myntabröd och jag svängde ihop en klassisk tomatsallad och sedan en äppelrabarberpaj till efterrätt framåt kvällen. Mycket trevligt och fantastiskt gott. Vi var faktiskt så mätta efter middagen att det bara gick åt en halvlitersförpackning vaniljsås till äppelpajen. Det är högst ovanligt bland oss vaniljsåsmonster.

2 kommentarer:

  1. Synd att det inte fungerer för dig att sova med öronproppar. Själv så sover jag jämt med öronproppar, så skönt att kunna stänga ute alla störande ljud när man ska sova. Testa att ha öronpropparna på dig på dagen och om du får rethosta då med. Annars så kan jag rekommendera apotekets rosa vaxproppar. Hur sköna som helst att sova med.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag kanske får ge det här med öronproppar en chans till då. Det är ju som sagt skönt att kunna koppla bort eventuella var-är-nappen-skrik...

    SvaraRadera