måndag 20 juli 2009

Hemma på Turingen

Nu är vi hemma på Turingen, där jag är uppväxt. Överturingen är en yttepyttig liten by ganska precis mitt i Sverige. Drygt 120 invånare och skog åt alla håll.

Resan upp gick över förväntan. Vi startade prick 12 från sommarstugan på Vätö och då slocknade Nova på direkten. Två timmar senare vaknade hon och då stannade vi till på SOS-grillen i Gävle för att alla tre skulle få något i magen. Nova var dock mest intresserad av min colamugg och gjorde ett fokuserat försök att komma åt den spännande drycken inuti, men hon har ännu inte insett att suga sig fast på utsidan av muggen inte automatiskt innebär att drycken tränger genom pappen...

Vi var på Turingen strax efter 18 och då hade lillan sovit ytterligare 1,5 timme av restiden efter Gävle. Mot slutet blev hon något gnällig men efter en muta i form av persikopuré var hon hyfsat nöjd ända tills vi hade landat hemma hos hennes mormor och morfar.

Mina föräldrar är verkligen hemmabundna. Så till den milda grad att de har en stuga inom byn. Eller ja, det ligger ju lite mer i skogen förstås. Det är lite lustigt för oss 08-or som är glada över att "bara" ha drygt en timme till vårt sommarställe. Mamma och pappa har 5 minuter. Man kan naturligtvis diskutera nyttan med att ha en stuga så nära. Men det är ju förstås praktiskt just nu eftersom jag och A då får sova i deras sovrum och gudomligt sköna Dux-säng när vi är här. Nova sover i "syrummet" i en resesäng som mamma har lånat.

Vi var fräcka och tog med oss smutstvätten upp eftersom vi kom direkt från stugan, där vi inte har någon tvättmaskin (och jag är för lat för att tvätta för hand). Det visade sig vara ett smart drag eftersom min mor som "älskar ljudet av tvättmaskinen" (direkt citat) har erbjudit en högkvalitativ tvättservice. Allt textilliknande som misstänkts vara det minsta smutsigt har kvickt som ögat försvunnit in i hennes älsklingsapparat och sedan levererats torrt, rent och ihopvikt. Man får nästan hålla fast kläderna på kroppen, annars åker de i tvätten.

Som jag tidigare konstaterat har jag tyvärr inte ärvt min mors ordningssinne. Professionellt är jag hur strukturerad som helst (mina tidigare kurskamrater benämnde mig till och med som "mini-Hitler" vid något tillfälle, hrmm).
Privat är jag dock en levande kaosgenerator. Igår morse när vi la Nova på en filt på golvet konstaterade A att han nog aldrig sett så rena golv någon gång och undslapp sig kommentaren:
- "Varför kan inte du vara som din mamma?"
- "Alltså, när det gäller städning, menar jag"
tillade han lite nervöst, när han såg min mörka blick. Intelligenta män säger inte så till sin blivande fru, eller hur?

När vi kom upp var det en vacker sommarkväll men efter det har vädret försämrats. Jämngrått igår och bara regn idag. På förmiddagen har vi träffat större delen av släkten på Nordell-sidan. Min farmor, farfar, faster, kusiner och kusinbarn har varit här och fikat och framför allt kikat på Nova, som nog aldrig varit i centrum för så många personer samtidigt. Det är många kvinnor på den sidan släkten och ljudnivån blir därefter... men Nova var på gott humör och kroknade först när de var på väg härifrån. Jag glömde tyvärr att ta fram kameran i den allmänna uppståndelsen.

Min och brorsans gamla barnstol passar bra

Tidsfördriv 1: läsa tidningen

Tidsfördriv 2: Backgammon

Vi har fått lunch hos min mormor idag och efter det har vi mest myst inomhus då vädret inte tillåtit några andra eskapader. Pappa framför TVn, jag framför datorn, A i sängen med en bok, Nova sovande i sängen och mamma har förmodligen mest yrt omkring och städat/tvättat något.

Lunch hos min mormor innebär för övrigt att vi äter och hon tittar på, eller som i det här fallet, passade Nova. Och som vanligt var det något hon hade förberett som hon sedan glömde att sätta fram på bordet. Hon är för söt, min lilla mormor.

Nova och mormorsmor Eivy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar