tisdag 28 april 2009

Tvåmånaderskontroll

Lillan är lite krasslig. Hon är något varmare och blankare på ögonen än vanligt och har snörvlat och hostat de senaste två nätterna. Som de nojiga förstagångsföräldrar vi är studsar jag och A fram till hennes säng i samma sekund hon kraxar till lite extra, oavsett om vi sover eller inte. Nova är dock väldigt tålmodig och gör inget större väsen av lite snuva, förutom när vi ger henne näsdroppar - sådana tilltag uppskattas inte.
Jag läste att det är normalt med ett tiotal förkylningsperioder under det första året, så vi får väl bara vänja oss.

Idag har vi varit på tvåmånaderskontroll med Nova och en barnläkare har klämt och känt på henne. Allt såg bra ut, men hon rekommenderade att lillan ligger mer på mage och sidan eftersom bakhuvudet är något platt. Vi får jobba på det. Vår dotter lär inte förlåta oss om hon blir ett platthuvud.
Lillan är för övrigt inte så liten längre, idag vägde hon 4930 gram.

Vid nästa besök ska Nova vaccineras och det ser jag verkligen inte fram emot. Jag är som bekant ingen vän av sprutor och bara tanken på att de ska sätta två stycken i hennes små lår får mig att må dåligt. Usch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar