fredag 3 april 2009

BVC-besök numero 5

Vår BVC ligger praktiskt nog tvärs över gatan och idag på morgonen gjorde vi vårt femte besök dit. Nova somnade precis innan vi gick ut med vagnen och vaknade först när hon avklädd låg på skötbordet hos Helena. Denna rockad uppskattades inte alls av lillan och hon började gasta för full hals så snart hon slagit upp sina små blå. Sedan skrek hon mer eller mindre ända tills vi kommit tillbaka hem. Och när man tänker på saken, skulle ni tycka att det var någon vidare trevlig upplevelse att somna in påklädd och nerbäddad hemma och sedan helt plötsligt vakna upp sprillans naken på en pappersklädd brits nånstans?! Nä, just det. Som svar på tal kissade Nova på vågen och en minut senare även på längdmätningsbritsen. Imponerande.

Lilla damen har iallafall växt på sig, rejält. Novas längd- och viktkurva har stadigt pekat ganska brant uppåt sedan vi började ge mjölkersättning på riktigt och idag mätte hon 55 cm och vägde 4030 gram. Helena konstaterade att Nova var "välmående" (jag misstänker att det är BVC-jargong för "tjock"...?). Det är absolut ingen onormal viktökning och hon ligger fortfarande under normalkurvan, men eftersom majoriteten av hennes matintag består av mjölkersättning kan det vara bra att försöka undvika överdosering. Bebisar har ju förmågan att äta tills de är alldeles proppmätta och att Nova som bekant är sin fars dotter gör inte saken bättre. Hon fortsätter helt enkelt att äta tills flaskan är tom, oavsett om hon är hungrig eller inte.
För mig och A kan det vara svårt att veta när hon blir mätt och att hon inte bara ligger och gottar sig igenom de sista millilitrarna. Ungefär som när vi vuxna tar den där helt onödiga andra eller tredje lilla portionen av en god middag "för åtgångens skull" (som min mor skulle säga).

För egen del klev jag också på vågen för första gången efter förlossningen och jag verkar hittills ha tappat 11 av de 15 kilo jag gick upp under graviditeten. Minst 4 kilo kvar alltså. Hmm. Jag skulle nog kanske ha låtit bli den där kanelbullen som ackompanjerade efter-lunch-teet alldeles nyss då. Men den smög sig liksom med. Lurig bulle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar