torsdag 18 april 2013

Glamourometern i botten

Ja, tanken var ju att Nova skulle gå på förskolan idag, men en plötslig febertopp igår eftermiddag satte P för den planen. Efter ett par tuggor vid middagen deklarerade dottern att hon var färdig och gick sedan raka vägen till soffan där hon drog över sig en filt och slocknade innan jag och Ante ens hade reagerat över att hon lämnat bordet. De rosiga kinderna förklarades sedan av att febertermometern visade på 39 grader.

Alla tjejerna i familjen har ju varit lite rossliga i veckan, men inte så mycket mer än så, och jag trodde faktiskt att vi alla var på bättringsvägen nu. Men icke så, tydligen. Natten var dock lugn och båda tjejerna sov till klockan 5 då Nova kom upptassandes och var både törstig och kissnödig. Hon var varm och fick en Alvedon innan hon somnade om bredvid mig. Jag mailade mammagruppen och ställde in dagens planerade förmiddagsträff här hemma innan jag gjorde detsamma. Inte helt lyckat att få besök av ett gäng bebisar i sjukstugan. Ante blev förpassad till extramadrassen och fick söva om Freja som vaknat till av den temporärt uppvaknade familjen. Sen försov visst Ante sig (inte alltför obekväm madrass mao) och vi fick sova till efter åtta. Nova sov till nio.

Idag har det mest regnat hela dagen och vi tjejer har hållt oss inomhus. Jag har nyst och varit och varit täppt i näsan (och tröstat mig med Otrivin Menthol), Nova har haft lätt feber och Freja har gjort sitt bästa för att leva upp till smeknamnet "Röjar-Ralf".

Freja äter på lekhusets invånare och Nova badar dem efteråt.

Jag gillar gårdagen bättre. Då var det fint väder, korta skinnjackan och ballerinaskorna fick komma ut och jag var dessutom på härlig pedikyr + massage. Idag har jag varit lätt förslöad och såsat omkring hemma rödnäsad, osminkad och otandborstad i mysbyxor, flurrigt hår och ett läckert huvudband som Nova försett mig med. Det känns som att det enda jag gjort är att antingen att sitta på golvet med tjejerna eller fixa olika sorters mat och sett till att de fått i sig nåt; frukost, mellis, lunch, mellis och snart är det middagsdags. Not so very much glamour just nu.

Glamourometern slog just i botten

6 kommentarer:

  1. "Elaka" moster E18 april 2013 kl. 17:16

    Ha, ha, ha! Vilken snygging! Hårbandet passar ju en mammaprinsessa alldeles utmärkt! Ha det gott! Nu åker familjen Q, utan son, till Dublin och tar en pubrunda i helgen. Ska tänka på dig då jag shoppar och allmänt myser... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så trevligt, ha det gott! Lätt avis, men jag ska ju faktiskt få åka på weekendresa i slutet av maj. Ser mycket fram emot det.

      Radera
  2. Tokfia! Du skriver så himla bra! Har du aldrig funderat på att bli författare?
    P&K från mor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack mamma!
      Författare? Med mitt tålamod? Nä, det skulle inte räcka längre än till sidan 15. :)
      Men i ett parallellt liv skulle jag kanske ha valt att plugga till journalist istället för IT-nörd...

      Radera
  3. Verkligen snyggt! Lite sur bara att ni snodde vårt smeknamn på Edith: Röjar-Ralf;-) Fast det kan ju finnas flera... Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är Nova som börjat kalla henne det. Hon har kanske fått det från Thea? Så himla röjig är väl Freja inte än i och med att hon inte är blixtsnabb direkt, men tendenserna finns där helt klart... :)

      Radera