fredag 19 april 2013

En pärla för morgonblöjan

I veckomailet från förskolan informerades jag och Ante om att
"Vi kommer att prova ett arbetssätt där vi pedagoger delar ut pärlor till barnen när de hjälper varandra i olika situationer. Dessa pärlor lägger vi i en gemensam burk, för att i slutet på veckan tillsammans räkna dem och se hur många vi samlat."
Min fundering är att det är bra att förskolan försöker hitta nya sätt att arbeta med normer och värden men att  jag generellt sett är lite skeptisk mot den sortens belöningssystem då jag tycker att det finns en risk att fokus hamnar på den materiella "belöningen" istället för på glädjen i att kunna hjälpa någon annan. Jag vill att mina barn ska hjälpa andra för att de vill göra just det, för att det känns bra att göra något för någon annan och inte för att de förväntar sig en pärla eller ett klistermärke för det.

Här hemma försöker jag iallafall att så långt som möjligt tänka på att interagera med Nova så att hon ska utvecklas till en medkännande person som litar på sin egen inre kompass mer än vad andra tycker och tänker. Väldigt mycket enklare sagt än gjort.
Men om Nova till exempel gör något "snällt" mot Freja försöker jag kanske fokusera mer på att "Titta, vad glad Lillasyster blir" och något mindre på att jag tycker att Nova är "duktig" som leker med sin lillasyster. Jag ser hellre att Nova söker positiv bekräftelse från Freja än att det är mig hon vill göra nöjd. Typ så (även om jag naturligtvis också säger att det gör mig glad när de leker ihop och att jag tycker att hon är en bra storasyster).

Men tillbaka till förskolans pärlsystem. Nova verkar iallafall entusiastisk och efter att ha briefat mig om hur det går till över morgonyoghurten har hon implementerat samma system här hemma. Sedan förtjänade jag tydligen min första pärla genom att byta Frejas morgonblöja, enligt dottern.

Undrar just hur många pärlor Mamman kommer att ha tjänat ihop i slutet av den här tredje dagen hemma med båda barnen?  Och undra just om man kan byta in dem mot fotmassage av Pappan sen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar