tisdag 3 januari 2012

Första!

Årets första blogginlägg lät visst vänta på sig. Förra veckan var vi fullt upptagna med att äta och sova de dagar vi var kvar uppe hos mina föräldrar i Norrland, i helgen var det som bekant nyår och den här veckan har jag drabbats av en viss jag-vill-inte-jobba-utan-hellre-vara-ledig-och-bara-skrota-omkring-mentalitet som känns väldigt främmande för mig som normalt sett tycker att det är rätt kul att jobba. Efter ett par nätter med dålig sömn känner jag mig tyvärr inte så arbetspeppad eller utvilad som jag hoppades göra efter en veckas julledighet.

Nyår firades i Sollentuna hemma hos P&P tillsammans med E&E, MW och ett gäng andra av P&Ps vänner. Mer eller mindre samma uppsättning som för två år sedan, då vi också firade hemma hos P&P. I år ansvarade jag och A för barnmiddagen, vilket var ett något lättare uppdrag än varmrätten som vi stod för förra gången. Barnen lekte bra ihop, småtjejerna försvann upp på övervåningen och lekte så bra att vi ibland fick gå upp och kolla läget eftersom vi inte hörde något från dem.

Barnen åt kyckling och klyftpotatis

 ... och mutades med film och godispåsar när det var dags för vuxenmiddag.


Jag tror sällan att jag ätit så mycket som jag gjorde på nyårsafton. Matintaget under juldagarna hemma kommer inte ens i närheten. Vi började redan vid halv sex med snittar och fördrink, sedan var det förrätt (citronrisotto med räkor), varmrätt (klassisk helstekt oxfilé, rödvinssås och potatisgratäng) och efterrätt (marängbakelse med hallonspegel och färska bär). Allt mycket gott. Senare på natten dukades det upp godis, chips och dipp och jag som redan var rätt mätt kunde inte sluta äta förrän jag hade ont i magen.

Vid tolvslaget skickade vi i sedvanlig ordning upp rislampor och drack bubbel och i osedvanlig ordning häpnade vi över grannarnas halvtimmeslånga fyrverkiuppvisning, som liksom aldrig slutade skicka upp pjäser. Det var åtskilliga tusenlappar som gick upp i rök där. Barnen somnade vid 21-22 och vaknade faktiskt inte av alla smällar vid tolvslaget. Det gjorde dock Thea strax efter två , men då var det snarare dundret från "dansgolvet" än något annat. Det markerade slutet på E&Es kväll, och jag som liksom E agerade chaufför, var rätt färdig för sängen då också. Eftersom jag inte druckit mer än ett par klunkar vin till middagen var det snarare sömntåget än partytåget som stannat vid min station och jag kände mig som en riktig partypooper som sträckte ut min överfulla mage i soffan istället för att röja på det improviserade dansgolvet. Mina passagerare var väl inte fullt lika nöjda med att bege sig klockan 02:30, men jag misstänker att de var tacksamma dagen därpå.

Premiär för bilkörning i Stockholm för min del iallafall! Och vill man ha folktomma gator att "övningsköra" på i Stockholm är nyårsnatten verkligen rätt tidpunkt att göra det på. Jag kände mig rätt ringrostig bakom ratten och satt antagligen med näsan framme i vindrutan som en liten tant, men hem tog vi oss iallafall efter en viss vägledning från A och MW. Nu väntar jag gärna ytterligare tio år innan nästa biltur.

nyårsdagen träffade vi As släkt för lite julklappsdelning och Nova fick äntligen sina hett efterlängtade röda skor och en råtta. Om den kan hoppa i havet/sjön får vi se.

Nya badleksaker också

Jag och A fick bl a en rejäl gjutjärnsgryta av hans föräldrar och igår var jag riktigt duktig husmor som både gjorde müsli och lagade en gryta för dagens middag. Den ovanan har jag vägt upp idag genom att mest löka i soffan.

2 kommentarer:

  1. God fortsättning!!! Fick gnugga ögonen o kolla om jag läste rätt - att du körde BIL?!?!? Ojdå! Låter som att ni haft en bra jul o nyår. Vi har haft det bra, förutom att hedda va sjuk en vecka över jul, drog tre sjukor i samma. Så nu är hon frisk ett år! ;). Jag går in i sista uppförsbacken innan leverans. Har tänkt jobba januari ut, men funderade i dag om jag verkligen kommer orka. Har dock mått fin, fint! Ev kommer vi t sthlm nästa helg, 13-15.e. Hoppas vi kan ses! Kram kram från vässan

    SvaraRadera
  2. Jag säger som föregående kommentator:Va?! Körde du bil??!! Än är inte undrens tid förbi!
    Och vad bra att dottern äntligen fick sina röda skor, antar att hon är riktigt snygg med sitt rosa paraply därtill.
    Ha det gott, gumman!
    Kram!

    SvaraRadera