lördag 7 januari 2012

Långhelg utan sovmorgnar

Hela veckan har jag har sett fram emot den här långhelgen. Främst de sovmorgnar som den skulle erbjuda. Därför känns det extra störigt att jag nu inte kan sova trots att övriga familjen ligger och trynar gott i min säng.

Nova vaknar ibland till någon gång vid 6-7 tiden och i de allra flesta fallen somnar hon om, tyvärr verkar det vara svårare för mamman att göra detsamma. Igår vaknade hon förvisso inte förrän vid 7:30 och kollade sedan på Spöket Laban i en timme innan jag och A klev upp på allvar, men då föräldrarna visst inte kom i säng förrän strax efter 01 kunde jag ändå inte räkna hem 7 timmars sömn. Vi får förstås skylla oss själva, vi är så vana vid att hon kan sova till 09 på helgerna att vi nästan räknar med det ibland.
Vid 6:45 imorse ropade hon från sitt rum och då hon verkade så pass vaken fick hon följa med tillbaka till min och As säng. Efter 10 minuter somnade hon där mellan oss, men det var inte lika lätt för mig. Högst irriterande. Så nu äter jag yoghurt och knappar på datorn istället.

Igår var vi bjudna på brunch i Uppsala hos P & J. Trots att vi inte skulle vi vara där förrän 12:30 hann vi med nöd och näppe bli färdiga för att åka i tid. Jag vet inte riktigt vad vi gör med helgmorgnarna? Å andra sidan tycker jag att det är superskönt att kunna äta frukost i lugn och ro och bara ta det lugnt utan så många måsten eller tider att passa utan mer göra det som faller oss in för dagen. Så det här med att ha en massa grejer inbokade på helgerna är inte riktigt vår grej, liksom. En sak om dagen är rätt lagom.

Vi anlände iallafall Uppsala precis på klockslaget och då hade faktiskt P&P och deras barn redan kommit. Annars brukar de vara lika obotliga tidsoptimister som vi. Efter en stund anslöt även MW och hans sällskap J. Premiär för övriga tennisfamiljen att få träffa henne, mycket spännande. Hon verkade vara en trevlig och mysig tjej och jag hoppas att vi får se mer av henne framöver.

Dagen ligger härligt ouppbokad framför mig, så när familjen väl vaknar till liv om någon timme blir det nog en del ärenden på stan och antagligen även ett tapetbutikbesök. Om andan faller på och vädret är lika vackert idag som igår kanske jag försöker tvinga mig ut i joggingspåret också, det var alldeles för länge sedan det blev någon träning nu.

2 kommentarer:

  1. Gomorron!
    Glöm inte att ta med Lindex-klänningen och byta den, om det inte redan är gjort.
    Ni får ha en bra dag, och krama dottern.
    Nu ska Doris och jag ut i vintern, -13 grader och mycket snö.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hmmm... bara en sak om dagen... låter som pensionärsvarning i mina öron ;) Kram på er!

    SvaraRadera