tisdag 17 januari 2012

Trött och gnälligt

Kockan på förskolan syr fantasifulla utklädningskläder till barnen, så idag hade Nova en rolig klänning med en massa olika tyger och små silverärmar när jag hämtade henne.

Dottern var i full färd med att bygga lego med pedagog J och var inte alls sugen på att gå hem. När jag väl fått med henne ner till klädhängarna sprang hon iväg flera gånger och tramsade omkring så att jag höll på att bli tokig innan vi väl tog oss därifrån. Hon är verkligen i värsta trotsåldern nu och provocerar både mig och A så gott som varje gång det gäller något av vardagens alla små måsten. Mitt humör är ju heller inte på topp sådär vid 16:40 då även jag är både trött och hungrig efter en jobbdag. Sedan gnällde Nova konstant de 13 minuter det tar för oss att gå från förskolan och hem och jag höll på att få dagens andra psykbryt. Tålamod är en bristvara hos mig.

Efter lite middag i magarna var vi piggare och hyfsade kompisar igen. Det blev en spelomgång och en Bamsefilm på tu man hand fram till läggdags. A var på kurs på jobbet.

Lagom till tandborstningen var det dags för bråk igen när hon först blåvägrade att borsta tänderna och sedan på pin kiv svalde tandkräm upprepade gånger (samt sköljvattnet) istället för att spotta, trots att jag sa åt henne om och om igen. Hon vet mycket väl att hon ska spotta. Därefter blev det bums i säng med ransonering på sång och enbart saga. Kanske inte mycket till straff egentligen när man betänker min "ljuva" stämma. Jag hoppas på mer harmoni imorgon, för då spelar A tennis och jag och Nova har ytterligare en ensamkväll. Inte säker på att jag hinner boosta min tålamodsreserv till dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar