tisdag 23 juni 2009

Midsommar

Nästan en vecka sedan senaste inlägget och jag skyller det på en viss mobiloperatör som har uppenbara svårigheter med att få det nya SIM-kortet till mitt 3G-modem att fungera. Hur svårt kan det vara?

Midsommar firades på Vätö. Ingen stor skara, bara "la familia" och en förstärkning i form av As kompis Micke. Singelkillen och barnfamiljerna.

Jag hade bestämt mig för att för första gången i mitt liv göra en kavringstårta, så klockan 7 på midsommaraftons morgon var jag uppe och gjorde lax- och-löjromstårta (dock slog snålheten till och det blev stenbitsrom istället) och bakade bröd som en riktig husmor. Tårtan skulle tydligen vara "oumbärlig på buffébordet", och det vet jag väl inte, men god var den iallafall.

Hmm... var inte handfatet större?
Och var inte bebisen mindre?
Trångt blev det visst.

Midsommarklädd tjej

Klassisk sillunch intogs på E & Es altan, nypiffad dagen till ära. Emil hade till och med sytt nya överdrag till bänkdynan. Fantastiskt om A kunde göra det samma, men det lär väl aldrig inträffa. Med hjälp av tre infravärmare kunde vi till och med sitta ute, för vädret visade sig inte från sin blidaste sida. 13 grader "varmt" bara. Men det var iallafall uppehåll, alltid något.
Vi brassade infravärmarna så mycket att proppen gick och det tog säkert en halvtimme innan E & E hade lokaliserat vilken propp som gått. Det visade sig att förra stugägarna hade kopplat altanuttaget via en spis-fas, typ. Lite colamannen där också.
Värme blev det också av Emils "hemgjorda" snaps. Ja, han brukar inte direkt plocka potäter och bränna hemma på kammaren, men iallafall göra egen smaksättning. Årets smak var lime och chili. En riktig höjdare, tyckte till och med jag som normalt sett anser att snaps är ungefär det äckligaste som finns.
Efter leverbiff då, vill säga.




Framåt kvällen förflyttade vi oss ner till oss för att grilla. Småtjejerna premiärsov i samma rum (Nova slapp sova i duschen, vilket hon nog var tacksam över) och det gick över förväntan, ingen av dem stökade och väckte den andra. Lillan i sin spjälsäng och Thea i dubbelsängen.

Elin fixade en smarremumsig jordgubbsmaränghistoria till efterrätt. Killarna drog iväg och bastade vid 12-snåret och det markerade slutet på midsommar 2009. Betydligt lugnare och inte fullt lika sent som förr om åren. Även om jag nog hade liiite vinhjärna när jag beslöt mig för att försöka ta bort mitt smink med olivolja framåt nattkröken... det gick sådär (min sminkborttagning var kvar i stan).

Maräng, jordgubbar, hallongrädde och chokladtryffelsås
= mmmm

Tre män och en liten liten soffa

Resten av helgen har vädret varit soligare och varmare. Gräsmattan har fått sig en klippning och alla sommarväxter har kommit ner i olika krukor på terassen. A har skalat ett berg också. Han är lite lätt besatt av att ta bort allt gräs och ris från stenformationerna vi har på tomten. Jag låter honom hållas med det han pysslar med, för det mesta. Att skala berg är rätt mycket jobb, så jag skällde inte ens på honom för att han trimmat bort en riddarsporre.

(Jag ser A kratta gräsklipp rakt över platsen där det växer en rosa riddarsporre)
- Du, var försiktig, det är en riddarsporre där.
- Nä, det är ingenting här (säger A oskyldigt).
Jag går och tittar. Nej, det var ju sant. Det är ingenting där. För den har han trimmat bort.


Ordnüng i kryddlandet - jag haffar några liljekonvaljer
som försöker smyga sig in och hänga med gräslöken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar