fredag 29 maj 2009

Snart blir det smakportioner

Dagens föräldragruppmöte på BVC handlade till största delen om smakportioner. Det är galet att tiden har gått så snabbt att lillan snart ska börja äta riktig mat! Jag längtar såklart inte efter att sanera både barn och lägenhet efter varje måltid men det ska bli kul att fixa olika sorters smaker och mat till henne. Rekommendationerna är att man börjar vid 4-6 månaders ålder och jag tror nog att vi börjar med smakportioner någon gång i mitten av juni då Nova blir 4 månader.

Jag hoppas bara att jag fått ett sådant där barn som glatt äter hemlagad mat och inte en otacksam rackarunge som bara vill ha köpta barnmatsburkar. Jag kryssade iallafall i checkboxen "Gillar mammas mat" när vi beställde Nova, så jag hoppas att det var en sån bebismodell vi fick också.

Det är för övrigt intressant hur mycket rekommendationerna skiljer sig mellan olika länder. Japanska bebisar får nästan inte testa några smaker alls, medan man i Frankrike kan hitta puread kohjärna i barnmatshyllan och bebisarna introduceras till starka grönmögelostar redan vid 4 månaders ålder. I Italien ska barnen tydligen få Europas bästa mat och det är bara "dåliga" mammor som ger sina barn burkmat. Allt enligt en artikel jag fick på dagens träff.

Vi fick också se en fantastiskt pedagogisk film (som nog hade några år på nacken) som upplyste oss om att man minsann kan hälla rå köttfärs direkt ner i kokande tomatsås och simsalabim har man köttfärssås till hela familjen. Nej tack. Några sådana fasoner blir det inte hemma hos oss, jag vill tillaga min köttfärs i stekpanna. Då väntar jag hellre till Nova kan äta stekt mat.
Och nån puread hjärna blir det inte heller för den delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar