tisdag 19 maj 2009

Första vaccinationen

Nu när Nova blivit 3 månader var det idag vaccineringsdags.
Eftersom modern i fråga inte alls gillar nålar och speciellt inte när de ska sättas i små bebislår, följde A med på dagens BVC-besök för att hålla dottern i famnen. Jag tror att min egen oro skulle ha smittat av sig på Nova annars.

Den cocktail Nova fick idag var första dosen av vaccination mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio, Hib-infektion och pneumokocker. Pneumokockerna tas i en egen spruta och Helena fick assistans av en annan sköterska eftersom de tar båda sprutorna simultant i båda låren. Nästa dos ska ges ungefär om två månader, så det blir mitt under semestern.
Lillan tjöt så klart i högan sky vid själva sticket, men det gick snabbt och hon verkade glömma det hela så snart det var över.

Som vanligt gjordes också vägning och mätning och Nova ligger nu exakt på normalkurvan med sina 5590 gram och 60 centimeter.

Efter att vi kom tillbaka från BVC har hon sovit i tre timmar, ylat i en timme i min famn och nu vilar hon i sin säng och snuttar på Margot igen efter att ha fått lite alvedon. En biverkning av vaccinationen är tydligen just feber och allmän gnällighet. Skoja inte. Vilken tur att inte Nova är ett kolikbarn! Jag skulle antagligen hoppa i sjön då.


För övrigt tror jag att det är något vajsing med vågen på BVC. Den har visat mer eller mindre samma de två senaste gångerna jag varit där. Eller är det så illa att jag faktiskt måste anstränga mig för att gå ner de sista kilona? Aaargh.

1 kommentar:

  1. Ja, det är fel på alla vågar i hela världen!
    Det måste det vara, eftersom de alltid visar för mycket, eller hur? ;-)

    SvaraRadera