söndag 10 maj 2009

Släktbesök

De senaste dagarna har hela tjocka släkten varit i Stockholm och av den anledningen har det inte blivit så mycket bloggande. Både mina föräldrar och moster med familj var i stan från torsdag nämligen, kors i taket! Det krävs en hel del för att slita mina föräldrar hemifrån så det är väldigt sällsynt och trevligt när de väl kommer ner och hälsar på. Det ska till ett barnbarn för att de ska få ändan ur. Moster med familj var i huvudstaden för att gå på en 50-årsfest, men vi hann träffa dem lite ändå (synd bara att vi inte fick se dem i lördagens disco/hippie/punk-outfit, det hade varit intressant).

Mamma och pappa anlände lagom till lunch i torsdags och bäva månde Stockholms restaurangägare om alla lunchgäster vore som mina föräldrar. Det är främst min far som är kinkig, lunchmaten som erbjuds i 08-land faller honom inte riktigt på läppen.
"Sallad?! Pfff, kaninmat." (när vi passerade Blåbär)
"Nä, det där stället ser inget vidare trevligt ut."
(vid restaurang Ät Gott)
"Nja, här fanns då inget för mig iallafall."
(efter en blick på R.O.O.Ms meny)
Efter att ha traskat Fridhemsplan runt blev det till slut pizza på Il Forno och när vi väl fått ut lite extra basilika och salt verkade päronen hyfsat nöjda och glada.

Mosters man och pappa var på något sorts skogsägarmöte på torsdag kväll så A åt middag som ensam man här hemma med tre generationer kvinnor ur min släkt; mamma, moster, mig och Nova. Det gick bra, han fick inga åtminstone inga uppenbara men.

Moster Ella övernattade hos oss på torsdagen och lyckades faktiskt sova trots att det fortfarande saknas mörkläggningsmöjligheter i gästrummet. Däremot tyckte hon att det blev väldigt varmt i rummet när solen sken in på morgonkvisten och var nära att dra av sig täcket och ligga i bara mässingen för att svalka sig. Men så upptäckte hon HSB-kontoret som ligger väldigt nära i direkt insynsläge... och det var nog både Ella och kontorsfolket tacksamma för.

Större delen av fredagen tillbringades nere på stan och efter att ha tagit en tupplur och vilat fötterna på hotellet kom mamma och pappa över en stund på kvällen. Nova var inte på sovhumör och räddades ur sin säng av morfar.


Detta är min mor i ett nötskal. Tagen på bar gärning.


Jag har ju skrivit en del om mamsens städmani på bloggen tidigare. Eller, låt oss inte kalla det mani, det är snarare en slags hobby. Hon verkar helt enkelt gilla att städa och är ständigt i full färd med att dammsuga, tvätta eller rensa ut något skåp. Fotot togs i lördags när jag matade Nova och mamma hade 10 minuter över i väntan på att vi skulle gå ut. Istället för att vila lite i soffan passade hon på att gå loss med disktrasan under vår diskbänk. Mamma får damerna i reality-serien "Rent Hus" att framstå som lortpellar i jämförelse.

En stor del av helgen har ägnats åt shopping och Lillan har fått en massa fina kläder och en åka-till-stugan-väska av sin mormor och morfar. Dessutom hade de med sig presenter från både gammelfaster Marion och morfarsmor och morfarsfar till Nova. Vi tackar och bockar!

Min far, som tycker ungefär lika mycket om att springa på stan som han tycker om idrott (det vill säga inte alls), fick istället sitt lystmäte stillat när han och A gjorde stora båtaffär- och marinatouren i lördags förmiddag.
På eftermiddagen hoppade föräldrarna på tåget norröver och alla restaurangägare får chans att förbättra sig till nästa gång de gör Stockholm osäkert igen. Nova och vi hoppas att det inte dröjer alltför länge till nästa besök. Oddsen talar dock för att det blir någon gång 2011-2012 enligt nuvarande frekvens.

1 kommentar: