tisdag 26 februari 2013

Nattliga rockader under fullmånen

01:45 Freja gruffar, jag går upp och ger henne en flaska mjölkersättning. Hon somnar om.
02:30 Jag håller precis på att gå ner i djupsömn när Nova kommer över till vår säng. Jag går och lägger mig på madrassen hos Freja, Nova kryper upp bredvid Ante. Jag har svårt att somna om.
04:00 Ante kommer in med Nova, som har snurrat sig igenom 1.5 timme i vår säng utan att kunna sova. Nu hävdar hon att hon inte kan sova om hon inte får ligga på madrassen. Jag ligger kvar bredvid på mattan och kliar henne på ryggen en stund tills hon verkar sova. Lägger mig sedan i min egen säng.
04:15 Nova börjar gnöla. Nä, madrassen var ingen bra idé trots allt. Jag och Nova går över till vårt sovrum och skickar Ante till madrassen istället. Nova somnar äntligen. Jag med, efter ett tag.
04:45 Freja vaknar, men jag lyckas koppla bort det hyfsat (eftersom hon ligger i ett rum som just då var Antes ansvarsområde, hehe).
05:30 Ante lyckas övertyga Freja om att somna om efter mycket om och men och utspottad välling.

Efter det får Ante sova ända till 07:30 när hans omställda väckarklocka ringer. Jag vaknar i samma veva. Freja en kvart senare. Och Nova sover fortfarande, i vår säng.

Ofta när jag har riktigt svårt att sova och sover dåligt, visar det sig faktiskt vara fullmåne. Natten mellan söndag och måndag var en sådan natt när jag varken kunde somna eller sova särskilt djupt och den här natten bjöd ju inte på någon sömnkvalitet den heller, som synes ovan. Fast den här gången kan jag nog inte ovetenskapligt skylla på månfasen utan på våra egna småtroll. Och trots sömnbristen kunde jag faktiskt se humorn i våra rockader då alla utom Freja testade att sova på madrassen under natten.
Även om jag var för trött för att skratta åt det.

1 kommentar:

  1. Verkar vara full aktivitet hos er nattetid ;-)

    SvaraRadera