fredag 1 februari 2013

Lätt som en semla

På väg hem från förskolan i veckan fick Nova syn på SevenElevens reklam för semlor och blev nyfiken. Hon är väl inte våldsamt förtjust i grädde, men däremot i bullar och fika i allmänhet och tyckte antagligen att det där såg rätt smaskigt ut.  Så jag lovade semlor till efterrätt någon gång i helgen.

Vid frukosten imorse pratade vi om fredagsmyset och jag sa att jag skulle fixa semlor, eftersom vi hade pratat om det tidigare. Nova sa att hon ville hjälpa till att göra dem, men jag som inte hade för avsikt att ställa mig och baka svarade att jag nog skulle köpa färdiga semlor.

Dottern var inte helt nöjd med det svaret.
- "Jamen, det är ju jättelätt att göra semlor. Bara ta en brödbit, lägga på grädde och sen lägga en brödbit till ovanpå" (och slog samtidigt ut ut med händerna i en förklarande gest).
Jag gillar hur allting är så lätt i en fyraårings värld.

Vi kompromissade en aning med färdigköpta semmelbullar som vi fyllde själva, jag och stora dottern. Det fina i kråksången med dem är att man kan få precis hur mycket mandelmassa man vill i. Hohoho.

Fler genvägar i kvällens matlagning; tacos med färdig kryddblandning. Jag kände inte för att stå någon längre stund framför spisen ikväll. Så kan det vara ibland.

 
 
Semlor in the making. Florsockret var slut så jag krossade maränger och strösslade över istället. 
Man tager vad man taga kan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar