torsdag 22 mars 2012

A fyller 38

Idag är As födelsedag och imorse lyckades jag faktiskt väcka Nova strax innan 7, hyfsat ljudlöst dessutom. Dottern hade hajat det här med att man måste vara tyst och slog upp sina blå utan det sedvanliga vrålet om att släcka lampan och stänga dörren. Vi hade naturligtvis pratat om det kvällen innan, annars hade det inte gått lika enkelt. Någon hjälp med sången fick jag dock inte, men Nova tyckte att det var mycket spännande när Pappan fick öppna presenter i sängen på morgonkvisten.

Som traditionen bjuder när någon av oss fyller år så hade jag ordnat att svärföräldrarna hämtade Nova på dagis så att jag och A kunde gå på behandling och sedan restaurang. Idag blev det en thaifotmassage på Samruai och sedan middag på El Diablo. Varför lämna Kungsholmen liksom? 
Jag gillar El Diablo. Vid en första anblick av rätterna på menyn undrar man vad tusan man ska välja, det är liksom få rätter som känns... bekanta. Men allt vi åt var gott och definitivt inget jag brukar svänga ihop i köket hemma. Det är väl lite så det ska vara när man går ut och äter?

Följande njöt vi av till en hyfsat billig penning, där hjorten helt klart var kvällens godaste rätt:

Svartpeppar och fänkålssotad gulfenad tonfisk, hallonpulver, chili och koriandermarinerad mangofrukt.

Örtpocherad vårkyckling, anklevercrouquette, chorizopesto samt gelé på kycklingconsumé

Patanegra gris, nacke och sida. plommon kokta i saffran och kanel, gröna tomater, sötpotatispuré samt smörad kycklingbuljong.

Grillat hjortinnanlår, confiterade morötter, syrad savoykål, potatis och svartrotsgratäng med smak av muskot samt sky på Calvados.

Chokladglass med jordnötskaramell, shisuanpepparflarn, choklad- och kardemumma fondant.

Kaffe och limepannacotta, havtornsgelé med exotisk sorbet.

Nu är vi alltså mätta, belåtna och avslappnade och mer än redo att möta John Blund. Barnpassandet hade gått finemang. Och imorgon är det fredag!

Imorse lyckades jag radera gårdagens inlägg, 
så här kommer ett nytt foto på kissen jag hämtade på dagis igår.

1 kommentar:

  1. Oj, vad mycket mat! Men jag misstänker att portionerna var bara små munsbitar, som de brukar vara på restaurang.

    SvaraRadera