måndag 12 mars 2012

Biotopia

Jag hade bara liite dåligt samvete igår när jag var inne mest hela dagen istället för att ta mig ut och njuta av vårvärmen som har hittat hit. Jag hade planerat någon form av fysisk aktivitet utomhus, men jag var för ovanlighetens skull ensam hemma mest hela dagen och då blev det seriös städning av min garderob istället. Förutom att det var röran från helvetet i den så ville jag få undan en massa kläder som jag ändå inte kommer att kunna ha förrän i höst någon gång. Vilket är något deprimerande för övrigt och jag vägde in på +6 kilo plus imorse såhär i vecka 19.
Iallafall, väldigt skönt att bara vara hemma ensam och fixa, Nova och A åkte nämligen till Uppsala efter frukost för att hänga med P & O. Killarna besökte Biotopia (kombinerad lekpark/museum/kreativ verkstad) med småtjejerna, vilket tydligen var så poppis att Nova inte alls ville åka hem, eller lämna O för den delen. Tydligen hade de lekt väldigt bra ihop, kul att höra. Tidigare har O annars varit något för extrovert för vår dotter, som snarare är lagd åt det motsatta hållet. Men de verkar ha hittat sina roller, den något äldre O lite mer som en storasyster och Nova som en väldigt motsträvig lillasyster (liksom sin mor har hon ju vissa attitydsproblem med att bli tillsagd vad hon ska göra).

Det bjöds på lunchpaket för grillen

När A skjutsade tillbaka P & O hörde han A treåringarna i baksätet argumentera kring huruvida Nova var född eller inte. O försökte  övertyga dottern om att hon var född, medan vår lilla argbigga fräste tillbaka att det var hon visst inte. Jag gissar att Nova förväxlade "född" med "nyfödd"...

På söndagkvällen var det dags för familjemiddag hos faster. Gott som vanligt och fantastiskt skönt att få gå bort och äta också. Tyvärr blev det lite för sent för Nova som inte kom i säng förrän framåt 21. Så nattens stök var väl inte helt oväntat. Dotter vaknade vid 02 och hade ont i magen och ville sova i vår säng. "Ont i magen" brukar för det mesta betyda att hon är hungrig, helt enkelt. Så här satt jag i sängen i mörkret och matade en halvsovande Nova med en rostmacka och mjölk på nattkvisten. Därefter somnade hon om som en stock mellan mig och A. Stockar brukar förvisso inte vara fullt så rörliga som den här lilla damen. Propeller är nog mer beskrivande. Inte helt lätt för mig att få sömnkvalitet i närkamp med två sparkande avkommor - en på insidan och en på utsidan - och det har märkts av på energinivån idag. Så nu är det definitivt godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar