måndag 23 maj 2011

Vårsöndag

Skönt vårväder igår och vi bestämde oss för att inte stressa hem från stugan utan istället vänta till 19-tiden med att åka tillbaka till stan och därmed tajma Novas sovtid. Tyvärr är ju dottern i någon sorts mitt-emellan-period just nu där hon ibland inte sover dagtid men heller inte orkar med en heldag, vilket ledde till en kraschlandning vid 17:30 då hon absolut inte ville äta någon middag utan bara krypa upp i vagnen med nappen och Margot och vila. Efter 30 minuters tupplur var hon oerhört svår att väcka, därefter grinig och gormig som ett surt troll och sedan sov hon såklart inte i bilen på vägen tillbaka som planerat.

Förutom det lilla missödet var vi rätt effektiva med diverse pyssel, bland annat så
- jobbade A hårt för att ta fram mer "berg i dagen". Vi har så pass mycket gräsmatta och vi gillar verkligen det skötselfria med berg, så där det passar skalar vi bort det yttersta lagret med rat och och högt gräs och tar fram berget istället.
- attackerade jag nyponrosen uppe vid vägen och klippte bort en massa döda grenar. Förutom en betydligt mer tuktad ros blev resultatet av det en himla massa småsår på mina bara armar och ben. "New Dawn"-klätterrosorna vi satte vid den nybyggda kortväggen i höstas fick en något mer kärleksfull behandling i form av lite vårgödsel istället.
- kom diverse salladssorter (ruccola, baby leafs, spenat, plocksallad) ner i en av pallkragarna, nästa krage får fyllas om två veckor. Kanske sallad redan strax efter midsommar i år?
- fick gräsmattan sin allra första välbehövliga klippning.

Lite mer berg, lite mindre torr mossa och spretigt gräs.

Men det var inte bara "all work and no play", söndagslunchen intogs nere vid badstranden i sällskap av familjen B/P. 

Efter att tidigare obekymrat störtat sig ut för den här rutschkanan har Nova blivit ett år klokare (eller fegare?) och vill numera bara åka i mitt eller As knä.

Söndagnatten var som vanligt en sömnlös historia, om än inte lika illa som förra veckan. Den här gången var det bara jag som var uppe och jag var "bara" vaken mellan två och halv fyra. Ett fall framåt. Men jag har varit en trött konsult idag och på eftermiddagen var jag till och med tvungen att ta till värsta koffein-och-socker-chocken i form av en kopp espresso/choklad för att kunna hålla mig hyfsat alert. Det funkade ända fram till dagishämtningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar