söndag 8 maj 2011

Spontanbröllop och lägenhetsvisning

Det känns liksom inte som att det har varit helg i helgen. Och det trots att den varit späckad med icke-jobbrelaterade aktiviteter. Jag känner mig nämligen inte alls mentalt förberedd på att jobba imorgon utan skulle vilja ha en riktig lökardag i det vackra vårvädret framför mig och verkligen inte en måndag. Bläh.

Igår var det fullt upp från det att klockan ringde med lägenhetsfix inför söndagens visning samt prepp inför att åka på bröllop till Sigtuna på lördag eftermiddag. En av Anders bästa kompisar bjöd nämligen in till detta spontanbröllop så sent som i onsdags. Bara familj och de allra närmaste vännerna var tillfrågade och släkten var väl minst lika överraskade som vi, förstod jag det som. För oss var det ju inte superlägligt att de skulle gifta sig just igår eftersom vi redan  hade händerna fulla redan inför visningen, så att säga. Men det var bara att bita ihop och bege sig, ett bröllop vill man ju inte gärna prioritera bort!

Det var mitt första besök till Sigtuna och jag måste erkänna att jag totalt har missat den här lilla pittoreska staden. Väldigt mysig.
Bröllopsceremonin var lagom lång (dvs rätt kort) och både brudparet, bröllopsplatsen och vädret var vackert. Vigseln hölls utomhus i Sigtunastiftelsens rosengård, men såhär års var det tulpanerna som blommade. Den föredetta folkhögskolan har väldigt mycket medelhavskänsla med sin muromgärdade innergård och tydligen var arkitekten inspirerad av italiensk arkitektur, vilket märktes.

Sötaste O & S

  
P & J

Hela tennisgänget


Både brudpar och bröllopsgäster sov också över på Sigtunastiftelsens hotell men middagen intogs istället på Stadshotellet, dit vi promenerade efter vigseln. Där bjöds på champagne, sparrisförrätt, rödingvarmrätt och sedan bröllopstårta, kaffe och avec. Allt mycket gott. Några tal blev det också, en del lika spontana som bröllopet. Jag satt mellan P & P och jag och Petra bölade ikapp vid varje tal medan vi förbannade vår oönskade efter-barn-blödighet som gör att man gråter åt allt som rör det minsta vid känslosträngarna, oavsett om det är bröllopstal eller ett avsnitt i en tecknad serie.

Upplägget var just bröllopsmiddag så det blev ingen direkt fest efteråt utan bara några drinkar och häng i Stadshotellets pianobar efter middagen, men klockan hann ändå bli halv två innan jag och A var i säng. Medan föräldrarna var ute på äventyr campade dottern under tiden hos faster och kusiner, vilket hade gått bra. Ett litet uppvak med mammasaknad vid 4-tiden inatt bara.

"Ungdomarna" stannade kvar till sist

Efter god hotellfrukost drog vi så tillbaka till stan imorse och fixade det sista i lägenheten inför visningen. Den har nog aldrig varit så ren och tom på saker tidigare och lär knappast bli igen. Här är lägenheten på mäklarhemsidan. Lite nervöst är det allt att sälja. Tänk om vi bara får skambud? Eller tänk om vi inte får några bud alls?! Men mäklaren tyckte att visningen hade gått bra (det är väl förvisso sånt mäklare alltid säger) och att antalet som hade skrivit upp sig var många relaterat till lägenhetens storlek. Jaja, vi får se hur det utvecklar sig. Imorgon kväll är det omvisning och efter det börjar mäklaren ringa runt till potentiella köpare. Spännande värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar