söndag 2 maj 2010

Valborg

Valborgshelgen blev första stughelgen för säsongen. Trots att jag hade en stor leverans på jobbet lyckades jag ta mig hem vid 15 och en timme senare satt vi i bilen mot Vätö. Vi hade bestämt middag uppe på Rönnbärsstigen tillsammans med E & E och de hade tagit på sig middagsfixandet, skönt. Min fantastiska hemmaman hade bakat en cheesecake under fredagen som vi bidrog med. Även Elins jobbarkompis Sofia och hennes lilla Ella, 6 månader var där. Valborgsfirandet blev nog det lugnaste på 15 år och strax efter midnatt var vi på väg hem i kolmörker och duggregn. Både Nova och Thea hade varit uppe väldigt sent på kvällen men dottern vaknade lik förbannat strax innan 8 igår. Sedan tog hon igen uppesittarkvällen med att sova tre timmar ute i vagnen på dagen.

Under tiden vi svettades i Thailand var det ju extremkallt här hemma och det har satt sina avtryck på stugan. För det första har en av plintarna skjutits upp av tjälen och dragit sönder en del av taket och gjort så att terrassen liknar en berg-och-dalbana. Sedan upptäckte vi att blandaren i köket pajat, trots att vi satte in den i somras och var noga med att blåsa ur vattnet i höstas. Terrassen har vi tänkt att lägga ny förr eller senare oavsett, men kanske senare snarare än förr. Nu i vår/sommar ska vi bygga ut stugan med ett extra sovrum och då får det antagligen bli terrassbygge när vi ändå är i farten. Nej, A kommer inte att dra på sig snickarbyxorna själv utan vi passar nog på att utnyttja ROT-avdraget och köpa in några handymen som ordnar det här åt oss lagom till semestern. I övrigt var det väldigt apriligt ute vid stugan, gräset har börja växa litegrann och man kan se några få vitsippor och tussilago här och där, men ingen större vårblomning än. Rabarbern hade faktiskt tittat upp också.

Mest blev det städning ute och inne. Jag kände mig väldans husmoderlig när jag låg på alla fyra och skurade hela stugan med rotborste och vitsåpa. Rent och fint blev det. A påpekade att jag uppförde mig som min mors dotter, för en gångs skull.

För några veckor sedan var det tupplur i blöja och sarong...
nu mössa, filt och full utemundering

Fina arvekläder från Thea

Pappa busar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar