torsdag 6 maj 2010

Val

Efter mycken vånda har jag idag tackat nej till jobbet på stora klädföretaget. Det var tråkigt tyckte både jag och den rekryterande chefen, men jag tyckte ändå att vi hade en bra dialog kring det hela. Han förstod att det var inte så mycket de kunde göra åt saken i nuläget och sa att jag var varmt välkommen att söka igen när det kändes mer rätt. Jag tror fortfarande att det är ett jättebra företag och jag kan se mig själv jobba där i framtiden, men just nu gjorde jag ett val att stanna kvar i konsultbranschen. Jag tänker mig dock att arbeta på det här mindre konsultföretaget kommer att skilja sig en del från hur det är på mitt nuvarande jobb. En sorts mellanlandning på vägen till ett "vanligt" arbete, hoppas jag på.

Jag kommer på mig själv med att gå och älta det här valet lik förbannat, så här kommer en motivering till mig själv varför jag har valt som jag har gjort:

- Flexibilitet: Om jag vill ha en extra, obetald semestervecka på sommaren eller några veckors ledighet under vintern för en långresa så går det att ordna på ett konsultföretag. För jag vill ha mer än sex veckors semester på ett år! Det känns också som att man styr mer över sin egen tid även till vardags så länge man levererar det man ska.
- Omväxling; jag kan välja att arbeta som projektledare ena projektet och göra någonting helt annat nästa gång. Jag tycker det är kul att jobba mer "administrativt" ibland och mer "hands on" ibland. Och så kan man få omväxling i form av vilka företag man är på. Ibland kan man vara någonstans i två år och ibland bara ett par månader. Man blir sällan uttråkad någon längre tid som konsult. Och skulle det någon gång vara aptrist så kan man alltid trösta sig med att det blir ett slut och det utan att man behöver gå igenom hela processen med att byta jobb.
- Kompetensutveckling: det finns en större möjlighet att lära sig mer inom både teknik och metodik som konsult. Det här konsultföretaget ordnar dessutom föreläsningar varje månad med externa personer som är ledande inom sina respektive områden, det känns inspirerande.
- Lön: att arbeta som konsult ger mer pengar i plånboken och även om det inte alls är det viktigaste för mig blir det ändå en parameter.

Den stora nackdelen är att inte kunna få lägga hela sitt engagemang hos ett och samma företag och kunna utvecklas och forma en karriär där. Tillhörigheten, liksom. Å andra sidan gör man ju saker tillsammans med sina kollegor i konsultföretaget istället, konferenser och liknande. Dessutom har jag både exkollegor och kompisar som jobbar där och det är ju roligt. Ja, och sambo med för den delen. Det är väl kanske inte optimalt att vi återigen kommer att arbeta på samma firma, men vi har ju helt olika kompetensområden så vi lär knappast ses mer än vad vi gjort när vi inte arbetat på samma ställe...

2 kommentarer:

  1. Bra att du har kommit till ett beslut!Och du har säkert gjort rätt val.
    Kram från oss!

    SvaraRadera