onsdag 19 maj 2010

Grävhelg

Ikväll är det faktiskt rätt skönt att vara solokvist. A och Nova är med svärföräldrarna i stugan för att fixa med grejer från idag till imorgon. Själv har jag avverkat nästan en hel arbetsvecka på bara tre dagar och känner mig lätt utpumpad nu. Jag har faciliterat en tvådagars workshop och det kräver alltid mer tid att förbereda och mer energi att exekvera än vad jag räknar med. Så efter två arbetskvällar känns det skönt att bara slappa ensam i mysbyxor med ena ögat på datorn och andra på TVn.

Långhelgen spenderade vi i stugan i sällskap av mina föräldrar som kom lastade med en behändig tvättmaskin de köpt på auktion åt oss tidigare i år. Toppen att kunna tvätta i stugan, det blir mindre släpande fram och tillbaka då. A hade hyrt en minigrävare för att ta itu med trädgårdsomformning när min far ändå var nere, så nu har pappa hutat åt den vildare delen av trädgården åt oss. Där ska det nu bli lite mer gräsmatta, buskar och en upphöjd odlingsbädd för grönsaker och blommor, enligt pappas idé. Det blev mycket bra, nu gäller det bara att jag och A får ändan ur och planterar och sår innan ogräset återtar kontrollen över den här delen.


Min far har myror i brallan och sitter sällan still någon längre stund. När han inte satt på grävaren installerade han tvättmaskin, satte upp klädstreck, högg ved...

... byggde yxa från en åra....

... rev terass...

... grävde nya plinthål....

... eller matade barnbarn.

Mamma bidrog med lite mindre fysiskt arbete...

... men därmed inte sagt mindre krävande.

Och det visade sig att pappa inte bara hade myror i brallan, utan i sängen också! Efter första natten var det en hel koloni av minimyror som hade gosat ner sig bland hans sängkläder. Mamma ryckte ut med Radar och dammsugare och sedan var det problemet (och myrorna) ett minne blott.

Tvärtemot vad man kan tro har jag och A inte legat på latsidan i helgen heller. A har jobbat med pappa hela dagarna och jag... ja, jag har åtminstone lyckats kratta av vår skogsslänt som ligger längst nere i hörnet i den "vilda" delen. Titta vad fin den blev efter lite kamning!


A testar livet som grävmaskinist

Vi hade ju vansinnig tur med vädret också! Väderrapporterna hotade länge med regnoväder hela helgen men i slutändan kom det knappt någon väta alls. Vädret var tvärtom helt fantastiskt varmt och soligt både lördag och söndag. Härligt!

Välförtjänt matjesillunch i vårsolen

På den här långhelgen tror jag faktiskt att det har blivit lika mycket gjort som på de snart fyra år vi varit ägare av det här sommarstället, tack snälla mamma och pappa! Vilken tur att jag och A har så snälla päron som hjälper oss, även om man antagligen skulle kunna anklaga oss för föräldraarbete. För idag har han som sagt tagit med Åsa och Bosse ut till Vätö. Den här gången skulle det köras en massa skräp till återvinningscentralen. Faktiskt en hel terass uppsågad i småbitar.

Nu är allt iallafall preppat och klart för firman som ska bygga till ett extra rum och så snart de har kommit igång har vi en kille som ska bygga ny träterass åt oss. Det är bara att hålla tummarna för att de lägger på ett kol för vi har tänkt oss en midsommar på Vätö i år med. Helst utan 1,5 meter djupa lerhål rakt utanför dörren där terassen brukade vara.

1 kommentar:

  1. ooo, va härligt med fixande i stugan! Kommer bli kanon. Ja, ni har verkligen snälla föräldrar!!!
    O du, det heter tvurfa... att surfa o kolla tv samtidigt ;) kram kram från bästerås

    SvaraRadera