söndag 3 januari 2010

Vinterhelg på Vätö med kräkincident

Vi har haft en mysig och vintrig, dock kall, helg i stugan. Igår var det 10 minusgrader ute och idag hade temperaturen krupit ner till närmare -14 grader. Men desto mer får man elda i kaminen, och det gillar vi ju.

Vi har mest tagit det lugnt och myst framför brasan hela helgen. Tanken var att det skulle bli en bastu på lördag eftermiddag men eftersom lilla fröken inte behagade sova ordentligt förrän vid 16, så brann bastuchansen inne för min del. A fick iallafall gå upp och basta med Emil. Men egentligen var det ju jag som behövde en dusch eftersom jag råkade ut för en liten kräkincident på vägen ut till Vätö i fredags:

Som de flesta känner till har jag en viss benägenhet för att må illa i samband med bilåkning och i synnerhet om jag har druckit mer än ett glas vin kvällen före. Jag hade säkrat upp med ett åksjukepiller innan vi satte oss i bilen, men när vi började närma oss Norrtälje kände jag helt plötsligt en bekant ilning i magen och av erfarenhet vet jag att då är det bråttom att hitta ett lämpligt kräkställe. "Kör in till kanten, jag måste kräkas!!!" hojtade jag till A. Men vi befann ju oss på E18, så det var tyvärr inte bara att svänga in till kanten, konstaterade sambon. Jag började med stigande panik att leta bland väskorna efter något som kunde tjäna som kräkpåse, men hittade ingenting. Jag satt i mitten och hade dottern på ena sidan och matkassar på andra sidan, så det var inte läge att luta sig åt något håll liksom. Panik!!! "Men öppna fönstret då", sa A stressat. Jag började febrilt trycka på knappen för att få ner fönstret och efter en del strul åkte det äntligen ner. I samma sekund jag sticker ut huvudet genom rutan drar jag av mig mössan, eftersom jag inte vill att den ska blåsa av (jag hade viss sinnesnärvaro mitt i paniken ändå, måste jag säga). Och ut kommer pastan och pizzan jag åt till lunch. Som tur är var det ingen bil direkt bakom oss. Men oturligt nog åker hårsnodden av samtidigt som mössan så jag kräks alltså med håret virvlande runt huvudet, i full fart på E18. När jag sätter mig ner igen känner jag att mina hårtoppar är blöta. Ääääk. För att inte tala om hur bilen såg ut. Frusen, vindspilld kräka över hela bakre bakrutan. Mysigt värre. I Norrtälje stannade vi till på COOP för att handla och efter ytterligare en liten kräka på parkeringen (jag är speciellt känslig vid start och stopp av bilen) hittade jag ett handfat för att fräscha upp mig och hårtopparna lite. Men sen gick resten av resan bra. Det "lustiga" är att jag kan må hur bra som helst och sedan kommer illamåendet och kräkkänslorna som en blixt från klar himmel.
Note to self: ha alltid en kräkpåse i bilen!

Hur som helst, det hanns inte med någon bastu för min del och A fick stå ut med att mitt hår inte doftade rosor och vanilj direkt under helgen. Framåt 18 kom A & Emil & Elin & Thea ner, vi åt tacos och spelade ett nytt spel, "Utan tvekan", som de hade med sig. Det gick ut på att man skulle svara på 10 kluriga frågor i snabb följd, utan att säga ja, nej, tveka eller upprepa ett tidigare svar. Svårt men kul!

Trots kylan har vi faktiskt varit ute på en kort promenix både igår och idag. Igår tog vi Nova i bärselen och idag fick hon sova förmiddagslur i vagnen när vi tog en sväng tillsammans med  E & E & T. Efter det blev det fika på Rönnbärsstigen innan det var dags för oss att packa oss tillbaka till Stockholm.




Vi åker antagligen inte ut till Vätö något mer innan vår Asientripp och passade därför på att ta med oss Novas flytväst och andra sommargrejer till stan. Snart byter vi snöslask och vinterkläder mot strandliv och saronger! Sweeeet!

2 kommentarer:

  1. Ha,ha! Jag riktigt ser den där händelsen på
    E 18 framför mej!
    Kul,för oss som läser,men inte för dej förstår jag!

    SvaraRadera
  2. Nä, jag kände mig inte vidare fräsch då. Och så har vi ju inget rinnande vatten i stugan heller...

    SvaraRadera