fredag 1 januari 2010

Årets första dag

Det nya årets första dag och jag och A är i färd med att återhämta oss från ett mycket trevligt nyårskalas hemma hos Piotr & Petra igår. Vi var 13 vuxna och 5 småttingar i åldrarna 10 månader till 3 år. Alla hade fått en varsin uppgift och det föll på vår lott att laga varmrätten. Partajet började med fördrink och snittar vid 17-tiden men ingenting går ju smidigt för mig och A när vi har en tid att passa, så sena blev vi så klart.
Bland annat...
... tog svartpepparen slut när jag gjorde rödvinssås, det var bara att springa till affären och akuthandla.
... skulle jag tumla på dotterns tänkta nyårsoutfit i sista stund eftersom den var litelite fuktig när det var dags för påklädning av dottern. Jag råkade sätta på ett vanligt tvättprogram istället. Den blev inte särskilt torr, med andra ord.
... svarade inte ens taxibolagen i telefon när vi försökte få taxi vid 17, så efter ett tag gav vi upp och bestämde oss för att ta egen bil istället. Så tidigt på kvällen trodde jag inte att det skulle vara något problem med att få taxi, men fel av oss.
... glömde vi först nappen när vi väl kommit ner till bilen. A fick springa upp och hämta.
.... var min kuvertväska inte med ner till bilen efter att nappen bärgats. A: "Vaddå, skulle den med? Det får du ju säga i så fall." När jag sprang upp för att hämta väskan låg den stackaren ensam kvar på golvet. A måste mer eller mindre ha plockat av den från högen av alla andra saker vi skulle ha med oss. Kunde väl inte vara särskilt svårt att räkna ut att den skulle med om den låg bland de andra grejer? Det är ju inte så att jag går omkring med en svart kuvertväska till mysbyxorna vardagligdags heller liksom. Duh.

Vid 17:30 var vi iallafall på plats och kom faktiskt bara några minuter efter ett annat av paren. Fördrink och snittar dukades fram och sedan var det "barnsittning" vid 18.



Klockan 20 bjöd E & E på kantarellsoppa och smördegspiroger med ädelost och bacon och vid det laget hade de flesta knyttena kojsat, inklusive Nova. Dottern och Thea sov i ett gästrum i källaren. Varmrätten kom nog inte på bordet förrän framåt 21:30 , jag och A fixade helstekt oxfilé, potatisterrin med chèvre, rödvinssås och stekta sockerärtor och bönor. Maten var anpassad för ett stort sällskap, det mesta var förberett redan. Tyvärr tar det ju sin lilla tid att lägga upp mat till 13 personer om man inte vill köra skolbespisningsuppläggning och bara splosha upp maten. De som fick mat fick börja äta helt enkelt, annars skulle den ha hunnit kallna innan alla hade fått sin tallrik.
En av killarna var italienare och till min stora lycka hade han och hans tjej gjort Tiramisu till efterrätt. Det kan nog vara min favoritdessert faktiskt.



På tolvslaget gick vi ut på terrassen och drack en massa champagne, tittade på fyrverkerierna i grannskapet och tände rislampor som P & P och E & E hade med sig. Det var mysigare än att ha fyrverkerier, tycker jag.






Sedan var det spontandans i vardagsrummet och klackarna i taket fram till 3, när vår förbokade taxi kom. Det kändes bra att åka då, man ska ju som bekant lägga av när man är på topp.

Tyvärr vaknade Nova redan kl 8 imorse, utan att bekymra sig det minsta om att hennes föräldrar behövde ytterligare ett par timmars sömn för att kvickna till någorlunda.Vi fick turas om att sova efter det helt enkelt och jag tog morgonpasset eftersom A såg mer död än levande ut när han yrade in på hennes rum och plockade upp henne.

Nu har vi förflyttat oss ut till stugan för att bara mysa och slappa i helgen. Det var rätt kylslaget när vi kom hit - temperaturen låg på noll grader inne i stugan - men efter att ha brassat på med både element, braskamin och en massa värmeljus fick vi upp värmen hyfsat snabbt.


Kallt i stugan!

Efter att ha ätit kött tre dagar i rad (jag var ju tvungen att säkra så att den sydamerikanska oxfilén inte smakade senig gammelkossa) inledde vi 2010 med tigerräkor stekta i olivolja, vitlök, peppar och persilja.



Nu är det hög tid att gå och sussa sött i den sköna tystnaden här ute på Vätö. Till er som trillar in och läser bloggen vill jag önska ett gott nytt år och god fortsättning!

1 kommentar: