tisdag 12 januari 2010

Kräksjuka - varning för detaljer

Ja, som rubriken antyder har väl veckan inte direkt börjat som jag hade tänkt mig...

Biodejten med Elin igår förstördes något av att filmen, "2012", var fantastiskt dålig. Åtminstone en timme för lång och med sällsynt mycket Hollywood-dravel. Men naturkatastrofsspecialeffekterna var helt ok. Ett annat tröttsamt störningsmoment var några puckade förortskids bakom oss som satt och drack öl och jiddrade genom hela filmen. Och sen var jag så äckligt mätt, vilket kanske inte är så underligt efter en Vapiano-pasta och en godispåse, men jag kände mig verkligen ovanligt däst när vi gick från biosalongen. Nästan illamående.

Hem och i säng och illamåendet avtog liksom inte, men jag lyckades ändå somna bara för att vakna vid 02 av att "nu måste jag kräkas och det på en gång!". In som en blixt på toaletten och där nånstans går det upp för mig att As dåliga mage när han kom från Spanien nog inte berodde på dålig mat utan på någon sorts kräksjuka. Och jag är ju som bekant mer av en kräkerska än en diarrétjej så för mig tog sig sjukan ett annorlunda uttryck.
Så mellan 02 och 09 har jag varit uppe och hulkat över toastolen åtminstone en gång i timmen. De första 2 gångerna fanns det ju faktiskt något att få upp, men resterande besök var det bara magpumpning på tomgång. Den värsta sorten. Kroppen jobbar och jobbar bara för att till slut få upp lite gallslemskum. Någon gång på morgonkvisten kompletterades kräkningarna av samma symptom som A har. Men hurra. Jag kan lova att man känner sig ynklig när man sitter på toan och samtidigt hulkar i handfatet. Tur att de sitter så nära. Och så lite mensvärk på det så var eländes-cocktailen komplett liksom.

Eftersom jag varit uppe hela natten och kräkts har jag fått varken sömn, näring eller vätska senaste dygnet, så idag har A fått stanna hemma från jobbet för att ta hand om Nova medan jag har försökt återhämta mig. Illamåendet släppte nog inte förrän någon gång mitt i dagen. Jag tror stenhårt på att ge kroppen vad den vill ha vid såna här tillfällen så idag har jag fått i mig ett litet glas yoghurt och ett glas cider, milkshake till lunch och hittills har det blivit en halv banan till middag (fast jag har för mig att man egentligen ska undvika mjölkprodukter). Men fortfarande är jag totalt osugen på all "vanlig mat", vilket nog skulle behövas nu för att få ordning på energin och balans i systemet. Ser fram emot att få sova ordentligt inatt också. Även om jag legat och komat i sängen större delen av dagen har det inte blivit någon vidare vila.
Nu lite mer yoghurt till middag.

4 kommentarer:

  1. Stackars liten! Det var ingen rolig läsning. Jo,rolig på sätt och vis,men inte kul för dej. Krya på dej,gumman!

    P&K

    SvaraRadera
  2. Ja, idag tänkte jag faktiskt på när jag var liten och sjuk och låg på min uppbyggda säng. När du kom in och tyckte synd om mig och gav mig glass. Det var mysigt. Men lika hemskt att må illa nu som då...

    SvaraRadera
  3. Usch, usch... Skit-Anders att dra hem massa Spanien-bakterier;-) Hoppas, hoppas att jag klarar mej! Och Nova! Jag känner iaf ingenting än... Förutom att jag mår illa för jag äter tryffelchokladsmet direkt ur skålen, blä. Krya på dej, kram

    SvaraRadera
  4. Men fyy... Stackars Annican! Smeknamnet du har råkat få på mitt jobb stämmer än en gång: Kräk-Annica. :-)

    Vi får höras imorgon om du är fit-for-fight för en lunchdejt.

    Pusspuss!

    SvaraRadera