måndag 25 januari 2010

Tjejhelg

Måndag morgon och ordningen är återställd så till vida att min mamma har återvänt till de djupa norrländska skogarna och A har kommit hem helskinnad från sin "skidresa". Jag måste sätta citationstecken eftersom han knappt satt foten utanför hotellet utan tydligen mest jobbat och sovit när det inte varit gemensamma aktiviteter. Min älsklingsmössa som svärmor stickat och som han snott med sig blev inte ens använd.



Däremot har lilla fröken Solsken mest varit fröken Stök under helgen och hon är fortsatt hängig idag. Inte lätt för Liten när en segdragen förkylning krockar med vaccinationsefterverkningar. När jag bytte blöja på henne imorse såg jag att hon har utslag på magen.



Igår kväll vid åttatiden, innan A kommit hem, hade dottern ett ordentligt PSYKBRYT som fick både mig och henne att tappa andan. Övertrött Nova hade väl sovit en 45 minuter när hon vaknade och började gråta och sen bara fortsatte (droppen som fick bägaren att rinna över var nog när jag gav henne Nezeril, det gillades icke). Det har väl hänt någon gång i mildare form men nu var hon verkligen otröstlig, bara hulkade och skrek och var helt okontaktbar, oavsett vad jag gjorde. Efter sisådär 20 minuter började jag fundera på om hon hade ont någonstans, men sedan lugnade hon sig långsamt. Samma sak hände vid tolvtiden när jag och A precis hade somnat, men då var hon inte lika hysterisk som tidigare på kvällen. Hon fick en Alvedon och en vällingflaska och efter det somnade hon om och sov hela natten. Men phew, säger jag bara. Jag är inte alls van vid att hon blir sådär.

Iallafall har vi ju haft tjejhelg med tre generationer Nordell i helgen och vi har väl mest gjort ingenting särskilt egentligen, någon liten tur på stan bara. Det tar liksom sin lilla tid att bara vara. Men igår tog vi faktiskt bussen till Orminge för en promenad och en fika med min faster Torborg. Varje gång mamma har varit och hälsat på har hon sagt att hon skulle vilja åka ut dit och se hur det ser ut nuförtiden (det var där vi bodde när jag var bebis, innan jag och mamma flyttade till Turingen) och igår gjorde vi slag i saken. Jag har inte träffat Torborg på säkert 25 år, så det var väldigt trevligt att ses igen.

I fredags fick jag gå på fest också. Mamma barnvaktade Nova medan jag var på afterwork-inflyttningsfest-födelsedagskalas hos E & E. Elin fyllde nämligen 35 i lördags. Festens garanterat yngsta person var lille Elis, Maria och Robins nytillskott till kompisgänget och bara en vecka gammal. Han sov mest hela tiden så vi får nog åka och säga hej till honom om någon vecka när han har övat upp sin sociala kompetens något...
Festen var iallafall mycket trevlig med mingel, vinpimplande och guitar hero-spelande framåt småtimmarna. I lördags hade jag välförtjänt ont i både huvud och gitarrarm.


När majoriteten av gästerna gått åkte gitarrerna fram

På lördagen barnvaktade vi Thea så att E & E skulle få lite barnfritt födelsedagsmys. Det var inga som helst problem (när Emil väl hade gått) och båda tjejerna sov dessutom nästan tre timmar efter lunch. Ingen konst att sitta barnvakt då. Det ska bli så roligt när Nova börjar babbla på som Thea gör. Man får verkligen lyssna noga på vad Thea säger och ibland tar det ett tag innan man förstår vad hon menar, speciellt som det kanske inte är helt verklighetsförankrat alla gånger. I lördags hade hon t ex en lång utläggning om att hon hade lagt pepparkaksdeg på tallriken och ätit på morgonen...  och jag hoppas och tror att E & E inte låter henne ha sådana frukostvanor...? :-)

3 kommentarer:

  1. Ja, ni är såååå välkomna :). Övar på det sociala, svårt att säga om han gjort några framsteg dock hihi.

    SvaraRadera
  2. Va, Nova psykbryt!!?? Jaha, nu börjar det;-) Nädå, det var nog bara ett tillfälligt sjukdoms-arg-utbrott... Tack för barnvakt i lördags! Pp

    SvaraRadera
  3. Det va så jätte jätte kul att ni kom ut till Orminge synd bara att det blev så kort visit.Vi får ta igen det längre fram med lite go' mat och dryck,och dina kusiner förstås.Ta hand om er. Kram faster.

    SvaraRadera