måndag 11 januari 2010

Slutjulat

Nu är julen äntligen utstädad. Eller städad och städad... men julsakerna är iallafall bortplockade, pralinasken uppäten och granen avklädd. Om Nova fick bestämma skulle grejerna vara kvar till midsommar. Dottern gjorde nämligen sitt allra bästa för att, i samma takt som jag lade ner saker i kartongen, plocka upp dem igen. Hon börjar bli duktig på det där med att riva ur saker. Inte alls lika bra på att plocka tillbaka dem.

Men min födelsedagsamaryllis verkar vara lite smått förvirrad och inte helt med på noterna att julen är över... den har precis kommit med en ny blomma.



Utan tvekan var den tråkigaste uppgiften hittills i år att plocka av och linda upp ljusslingan som satt på julgranen. Jag som tyckte jag var väldigt noggrann och duktig på att sätta tillbaka ljusen i förpackningen... och lik förbannat blev det såhär! En tredjedel av slingan fick ju inte plats på hållaren, vad i hela... ??!!!



Då blev jag ilsken och knölade helt sonika ner resten av ljusen i förpackningen. Lådan gick inte att få igen och det är väl tveksamt om slingan är helt oskadd till nästa år, men det struntade jag högaktningsfullt i.

"I övrigt har helgen varit lugn och skön", tänkte jag precis skriva. Men så tänkte jag på vad vi gjort sedan A kom hem från Spanien i lördags eftermiddag. Och ett besök till IKEA kan aldrig klassificeras som "lugnt och skönt". Speciellt inte om man hamnar i bilkön efter en trafikolycka på vägen dit. För det var precis det vi gjorde igår. Det tog säkert 40 minuter extra att ta sig ut till Barkaby. Sen hade A plockat på sig en taklampa istället för golvlampan vi skulle ha, vilket vi upptäckte först när vi skulle montera den här hemma. Och dessutom kunde jag inte sova igår kväll utan var vaken till efter två innan jag äntligen slocknade. Så "smått frustrerande" är nog ett bättre ordval, när jag tänker på saken.

Men nu är det ny vecka och nya äventyr att se fram emot! Ikväll ska jag på middag och bio med Elin, imorgon blir det besök på öppna förskolan och på onsdag har jag och Nova lunchdejt med Emma. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar