fredag 8 januari 2010

Osams om luren

Jag och Nova har varit rejält osams angående hennes eftermiddagstupplur idag. Hon sover ju fortfarande två gånger per dag, men det känns som att hon kan vara vaken längre mellan lurarna nu och det gör att andra sovningen har skjutits framåt någon timme senaste månaden. Speciellt när hon vaknar vid 8-snåret på morgonen som idag, då somnar hon normalt sett inte förrän vid 10:30-11 den första gången. Det är också svårare att få henne att somna på eftermiddagen.

Iallafall så var vi ute en sväng efter lunch idag, bland annat var vi på biblioteket, banken (Novas julklappspengar är i tryggt förvar nu efter att ha skramlat runt i diverse kuvert ett tag) och lampaffären (rena himmelriket för lillan). Framåt klockan 15 började Nova se lite dåsig ut i vagnen och det var absolut dags för henne att sova, men hon lyckades ändå hålla sig vaken till vi kom hem en halvtimme senare. Efter ett snabbt mellis slängde jag henne i sängen, men se ville hon inte alls sova utan började tjuta i högan sky och kämpa sig upp till stående. Sedan bråkade vi på ett bra tag; jag försökte lägga henne ett par gånger tills jag till sist bestämde mig för att nu fick hon minsann skrika på så kanske hon skulle somna ändå.
Resultatet blev att hon tjöt så att hon blev blå (inte bokstavligen dock) och bara låg och hulkade i sin säng. Och det klarade inte mammahjärtat, så då fick hon komma upp igen lik förbannat. Inte förrän klockan 17 somnade hon, totalt övertrött. Jag väckte henne efter 30 minuter sen eftersom jag inte ville att hon skulle vara uppe och härja halva kvällen.

Det kanske börjar bli dags att styra mot att hon sover bara en gång per dag istället? Och istället sover längre då. Om hon vaknar efter 8 ska jag nog försöka hålla henne vaken tills hon har ätit lunch och lägga henne efter det istället. Vi får se hur det blir imorgon.

3 kommentarer:

  1. Ge henne lunch tidigt, typ kvart över elva, halv tolv och sen skjuts i säng. Så gjorde vi när Thea började sova en gång per dag. Efter ett tag vänjer dom sej och då kan man skjuta lite på lunch och sovning. Hoppa över/ge mindre förmiddagsmellis också om hon inte verkar hungrig vid lunchen! Lycka till:-)

    SvaraRadera
  2. Instämmer med Elin!

    SvaraRadera
  3. Kan bara inflika att din gudson slutade sova middag över huvudtaget vid 1,5 års ålder och har överhuvudtaget inte speciellt stort sömnbehov ens som tonåring. Om Nova är som honom så kan ni se fram emot tidiga mornar och sena kvällar...;-)

    SvaraRadera