lördag 4 januari 2014

Nyår

Årets sista dag firade vi här hemma i lägenheten tillsammans med E&E och M&M. Tre familjer och alldeles lagom kaosigt.

M&M stod för fördrink och efterrätt, här en spännande sak med rosépeppar och passionsfrukt.

Småtjejerna åt efterrätt vid eget bord.

Nyårsdukat bord med vackra arveporslinet, kristallglasen och linneservetterna. Åtminstone en gång om året kan man ju kosta på sig att handdiska efter en middag. Extra pimpat med små paljetter i form av silverstjärnor och lila cirklar på både vuxen- och barnbordet. Paljettpåsarna var mäkta poppis hos barnen och det fanns paljetter öööverallt på nyårsdagen sen. Efter att Freja stoppat in en näve i munnen och kräkts på kuppen fick jag bråttom att dammsuga upp dem. Men det tog säkert 40 minuter innan jag hade lyckats jaga rätt på allt förbannat glitter.

E&E lagade en fantastiskt god avokadosoppa med kräftstjärtar och sting av chili till förrätt och jag och Ante bjöd på helstekt älgfilé, potatiskaka och rödvinssås till varmrätt (ungefär detta recept). Älgen hade marinerat i ett dygns tid i den mysko blandningen av mjölk, öl och vin och jag var allt annat än övertygad om hur resultatet skulle bli, men köttet blev iallafall väldigt mört. Den fick gå till 58 grader i ugnen och kom ut fint rosaröd. Sedan skämde M&M bort oss med inte mindre än tre goda efterrätter innan det blev dags att korka upp champagnen och skåla in det nya året.


Vid tvåtiden begav sig våra gäster och jag och Ante kojsade på studs. Jag tror inte ens att jag fick av mig alla kläder innan jag sov. Barnen hade varit uppe sent och till och med Freja sov (nästan) utan ett knyst till 10 dagen därpå. Så många ostörda timmar på en natt har jag och Ante inte fått på typ hela hösten, bara att tacka och ta emot. Verkligen rätt natt att tajma in sällsynta 7-8 timmars sömn!

Men det var tröttigt ändå på nyårsdagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar